Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ronald van Marlen, directeur Stichting EKO-keurmerk:

"Bio moet terug naar de oorspronkelijke waarden"

Tholen – Er is een grote verandering gaande in de perceptie van de consumenten. Om de luisteraars daar van te overtuigen goot Ronald van Marlen, directeur van Stichting EKO-keurmerk, een stortvloed aan wetenschappelijke studies over het publiek. En hij oogstte succes met zijn presentatie tijdens de VBP vergadering op dinsdag 14 juni. Het idee dat de consument weer belang hecht aan waarden in de handel en dat de bio-sector daar een goede bijdrage in kan leveren, valt in goede aarde.

"Een paar jaar geleden is die grote verandering ingezet", steekt Ronald gepassioneerd van wal. "De groep bewuste consumenten is alleen maar groter geworden." Deze 'nieuwe' doelgroep, die waarde hecht aan waarden als eerlijkheid, billijkheid, gezondheid en ecologie werd voor het eerst in de jaren '90 geïdentificeerd. Wat deze doelgroep uniek maakt is dat het deze waarden zijn die de doelgroep bijeenhoudt. De doelgroep, Cultural Creatives gedoopt, loopt dwars door sociale barrières als opleidingsniveau en inkomen heen.


Ronald van Marlen sprak gepassioneerd over een terugkeer naar de kernwaarden van biologisch.

"Ondanks de crisis is deze doelgroep alleen maar groter geworden en de waarden die deze consumenten belangrijk vinden, komen overeen met de waarden die de oorsprong van de biologische beweging vormen." Authenticiteit, eerlijkheid, transparantie, het zijn slechts enkele van de waarden die opkomen. In het huidige systeem is echter geen ruimte voor deze waarden. "Zodra iets in een systeem of wetgeving gevangen wordt, verdwijnen de waarden naar de achtergrond."

Volgens studies wil zo'n 30 procent van de samenleving dat deze waarden weer terugkeren in de handel, maar het economisch systeem gaat niet zo maar veranderen. "In Europa hebben vijf retailers de helft van de markt in handen", vervolgt Ronald. "Die grote spelers gaan de markt niet veranderen, die zitten gevangen in het systeem."

Dat geldt niet alleen voor het huidige economische model, waarbij steeds vaker vraagtekens gezet worden over de werkbaarheid. Ook de biologische sector maakt zich hier aan schuldig. "De wetgeving over biologisch gaat vooral over ecologie, de andere waarden zijn naar de achtergrond gedrukt", betoogt Ronald. Toch identificeert de consument biologisch ook met authenticiteit. Dat wil zeggen, er verwacht wordt van biologische producten dat ze meer zijn dan biologisch, dat bijvoorbeeld kinderarbeid niet voorkomt in de productie. "Daar moeten we meer op inspelen en minder focussen op groei." Authenticiteit is niet goedkoop. Om door dit kritische publiek als authentiek te worden bestempeld moet er een onderscheidende boodschap zijn en verbinding met het publiek. Een algemene boodschap en veel volgers op social media is onvoldoende, dat valt onder valse authenticiteit en daar prikt deze consument doorheen.

Voor meer informatie: ronald@timeli.nl en www.eko-keurmerk.nl