Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
VBP wordt Bio Nederland

Jan Groen nieuwe voorzitter VBP

Tholen – Er verandert veel binnen de VBP, zo bleek gisteren tijdens de ledenvergadering van de Vereniging Biologische Producenten. Met een nieuwe naam en een nieuw logo moet de organisatie een nieuw elan krijgen. Ook zwaaiden twee bestuursleden en de voorzitter af. Jan Groen, van Green Organics, nam de voorzittershamer over. Hij legde de nieuwe koers van de vereniging uit.

Tijdens het gesloten deel van de vergadering werd Jan Groen verkozen tot opvolger van Jan Zomerdijk. Eind jaren ’70 kwam Jan Zomerdijk in aanraking met de biologische sector. Een duik in de archieven door Bavo van den Idsert (bestuurslid VBP en directeur Bionext) leert dat Jan al halverwege de jaren '90 opduikt als bestuurslid van de eerste brancheverenigingen. Na een kort reces keerde hij in 2004 terug als voorzitter van de VBP. Na twaalf jaar droeg hij het voorzitterschap over aan Jan Groen.


De nieuwe voorzitter van de VBP, Jan Groen. Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Nieuwe voorzitter

"Het ging wel erg gemakkelijk, je kunt je afvragen wat daar achter zit", reageert Jan Groen lachend op de verkiezing tot voorzitter. Onder zijn leiding ondergaat de vereniging een aantal veranderingen. Misschien wel de grootste is dat de naam VBP verandert in Bio Nederland, vereniging voor biologische producenten en handel. "We willen verticaal en horizontaal binnen de keten samenwerken", vertelt Jan. "Binnen de biologische sector werken we van de primaire producent tot op de winkelvloer met elkaar samen in organisaties als Bionext, BioHuis, Bio-winkels en VBP. Dat is uniek."


Na afloop van het programma was er gelegenheid voor netwerken. Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

"De biologische sector is in ontwikkeling. We groeien jaarlijks, maar we moeten die groei zien vast te houden. Dat is een uitdaging." Inclusief alle handelsstromen heeft de Nederlandse bio-sector een omvang van meer dan 2 miljard euro. Bio Nederland zal zich blijven inzetten voor de sector in binnen en buitenland, verzekert Jan. Via samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld de Duitse vereniging voor producenten en via IFOAM wordt er op Europees niveau samengewerkt. Natuurlijk neemt Jan even de tijd om op de succes van 2015 te wijzen, voordat er ingegaan wordt op de veranderingen binnen de vereniging. Om een paar voorbeelden te noemen: het gebruik van gangbare lecithine is in ieder geval uitgesteld. De substraatteelt in de bio-sector is voorkomen. Daarnaast noemde hij successen als Bio Academy, Bio 1000 en de Bio-Beurs.


Paulien Veerman, Jan Groen (links) en Bavo van den Idsert (uiterst rechts). In het midden de afscheidnemende bestuursleden met hun vrouwen: Ad van der Westen, Jan Zomerdijk en Erik Jan van den Brink. Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Themagroepen

Binnen Bio Nederland zijn drie themagroepen opgericht. Binnen deze drie groepen kunnen de leden nadenken over actuele dossiers. De werkgroep Marketing Educatie & Communicatie richt zich op het ontwikkelen van campagnes en het 'beter vertellen van het verhaal'. In de basis draait marketing om 'het creëren van een markt'. Een van de projecten die deze werkgroep oppakt is om op het fundament dat gelegd is voor de Bio Academy een 'huis' te bouwen.

De werkgroep Ketenmanagement zet in op samenwerking binnen de keten en het samenbrengen van de verschillende sectoren binnen de biologische sector. "We willen als een lift de verschillende etages met elkaar verbinden."


Op de foto, want ook wij staan achter biologisch. Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Meer leden

Tot slot focust de werkgroep Quality Assurance en relatiebeheer op de garantie van kwaliteit. Hier wordt onder andere nagedacht over de vraag of een certificaat altijd wel de beste oplossing is. Een voorbeeld waarin certificering geen rol speelt is Bio Trust, het platform is deze maand live gegaan en beoordeelt de aangesloten bedrijven.

De dagelijkse verantwoordelijkheid van de vereniging ligt in handen van drie personen: Jan Groen, Allard Bakker en Paulien Veerman. "We willen meer verbinding met de leden en pro-actief samen optrekken", aldus de kersverse voorzitter Jan Groen. De vereniging telt momenteel 77 leden, maar dat moeten er meer worden. De vereniging zou graag de kaap van 100 leden ronden.