Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan Antonio Cánovas (Tana) hoopt op stabiele prijzen

"Verkoop bio-citroenen is verdrievoudigd"

De populariteit van citroenen groeit jaarlijks, niet in het minst door de vele aandacht op televisie, blogs en gezondheidsprogramma's die wijzen op het nut van het drinken van citroenwater. "Het sterke van citroenen is dat er geen vervanger is als begeleiding voor gerechten en drankjes. Daarom is het een product met grote toekomst", vertelt Juan Antonio Canovas van het bedrijf Tana uit Murcia



Toch was de populariteit in het verleden wel een stuk minder groot, herinnert de teler zich. "Pas de laatste drie a vier jaar groeit het citroenenareaal weer, omdat de prijzen voor de telers bijzonder interessant zijn geweest. Daarvoor was het één neerwaartse trend."



Het familiebedrijf Tana bestaat inmiddels 60 jaar. De vader en oom van Juan Antonio begonnen het bedrijf als kleine telers. Zijn oom werd verantwoordelijk voor de teelt en zijn vader verkaste naar Frankrijk waar Tana een verkoopunit had in Les Halles, in het centrum van Parijs. Na een strenge vorst in 1957 in Murcia, kochten ze een teeltbedrijf in Malaga, om de risico op vorst te beperken.



Inmiddels heeft Tana een areaal van 410 hectare citroenen, grapefruit en sinaasappelen. Dit jaar zorgt de hoge consumptie en een productiedaling van 30% van de Primofiori-citroenen en 40-50% van de Verna-citroenen voor buitensporig hoge prijzen. Het Huidige Verna-citroenenseizoen wordt een maand eerder afgesloten dan gebruikelijk. Ook de Argentijnse aankomsten zijn vertraagd en dat zal ongetwijfeld zorgen voor een groter citroenentekort op de markt.



Toch kunnen de prijzen soms ook te hoog zijn, ervaart Juan Antonio. "Niet alle ketens zijn bereid om zoveel meer te betalen en het is niet eenvoudig om een redelijke marge te krijgen. Elk seizoen kennen de meloenen aanzienlijke prijsschommelingen."



Tana is een pionier in het verwerken van de citroenen, grapefruit en sinaasappelen en maakt maximaal gebruik van het volledige product. Zo wordt het citrus verwerkt tot sap, maar wordt de schil ook geleverd aan de ijsindustrie en wordt de citroenolie geleverd voor onder meer parfums en drankjes. Dat is geen sinecure, voor 2 tot 3 kilo olie zijn er immers 1.000 kilo citroenen nodig.



Vier jaar geleden startte Tana met de teelt van biologische citroenen. Inmiddels telt het areaal 22 hectare en het bedrijf verwacht het bio-aandeel in twee jaar te verdrievoudigen. De volledige bio-productie wordt behandeld in een ruimte die afgescheiden is van de conventionele citroenen. "De verkoop van bio-citroenen is verdrievoudigd. Er is met name veel vraag uit Scandinavië en Duitsland."



Overigens is thuismarkt Spanje nog altijd de grootste markt voor Tana. De producent voorziet al 18 jaar de grootste Spaanse retailer Mercadona (met een marktaandeel van 30%) van citroenen en grapefruit.



Belangrijkste exportbestemmingen zijn het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Duitsland en verder weg in Canada, het Midden-Oosten en Azië. Turkije is de grootste concurrent in de winter, vooral op de Oost-Europese en Duitse markt, terwijl er in de zomer concurrentie is vanuit Argentinie.



Tana importeert buiten het Spaanse seizoen zelf ook citroenen uit Argentinië en Uruguay voor de Spaanse markt. In Argentinie stijgen de kosten voor productie, verwerking, transport en loonkosten met 25% per jaar. Spanje zet volop in op nieuwe rassen om het seizoen zowel in het begin als einde te verlengen.



Voor Tana is er maar één weg en die is omhoog. Dit jaar kocht het bedrijf nog 40 hectare aan en de inzet is om te blijven groeien met eigen productie. "De citroenconsumptie zal blijven stijgen", verwacht Juan Antonio. "Maar het is wel belangrijk dat de prijzen stabiel en reëel blijven, zodat het rendabel blijft voor de hele keten."



Voor meer informatie:

Juan Antonio Cánovas
Tana
Av. Ferrocarril s/n
30589-Los Ramos-Murcia. Spain
T: +34.968 82 01 00
M: +34 607814042
jacs@tana.es
www.tana.es
Publicatiedatum: