Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Barry Standing, G's:

"Uitdaging is om jaarrond een uniforme kwaliteit bio in het schap te krijgen"

Tholen - Babyleaf, selderij, radijs, uien, bieten, champignons. Je kunt het zo gek niet bedenken of G's voorziet haar retailklanten in het Verenigde Koninkrijk, Europa en Noord-Amerika van verse groenten. Daarbij wordt het biologische aandeel steeds belangrijker. "Samen met onze teeltpartners werken we hard om de kwaliteit van de producten te verzekeren en de kernlijnen jaarrond te kunnen leveren", vertelt Barry Standing, head of Organics van de G's Group.



Samenwerkingen

"Onze teelt- en productiefaciliteiten zijn gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Tsjechië, Polen, Senegal en de Verenigde Staten. Daarnaast hebben we strategische teeltpartners over de hele wereld", vertelt Barry. Samenwerking zit het bedrijf dan ook in de genen. Voorbeelden zijn onder meer de samenwerking met de Spaanse vollegrondsgroentengigant Pascual, waardoor G's haar klanten ook in de winter van biologische groenten kan voorzien. In Senegal heeft G's een groot teeltproject van bosuien, waarbij het zich ook inzet voor de lokale gemeenschap. Daarnaast zorgt een joint venture met een Amerikaanse sapfabriek voor een groot volume rodebietensap dat onder het Love Beets-label de Amerikaanse consumenten van gezonde sapjes voorziet.



Groeipotentie voor bio

De Britse bio-omzet stijgt in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks met zo'n 4-5%. "Onvergelijkbaar met Scandinavische landen en Duitsland die jaarlijks een dubbelcijferige groei laten zien, maar we zien veel groeipotentie voor biologische product in het Verenigd Koninkrijk", vertelt Barry. "Mede door toedoen van TV-koks is er veel aandacht voor biologische groenten. Wel zien we dat in het Verenigd Koninkrijk de consumptie van biologische groenten verreweg het hoogste is in de meer welvarende steden."



"Daarbij maken de zogeheten Millennials, geboren tussen 1980 en 2000, steeds gezondere keuzes en daar passen biologische producten prima in thuis. Ook blijkt dat bij jongere gezinnen de consumptie stijgt. Wij verkopen ook veel conventionele producten, maar vinden het wel belangrijk dat de consument de keuze heeft. Daarbij zien we met biologisch product ook kansen om meer toegevoegde waarde te bieden dat past binnen deze levensstijl en consumenten aantrekt die op zoek zijn naar meer gemak. Wat wij ook zien is dat Britse telers zeker open staan voor onderscheidende merken en ook met consumenten willen communiceren over de leverancier en zijn teeltwijze."



Beheren de hele keten

"Uitdaging is wel om een visueel aantrekkelijk product te leveren, want consumenten kopen met de ogen. En zaken als klimaat en onkruidbestrijding zijn in de biologische teelt nou eenmaal een stuk lastiger. Daarbij hanteren we, zeker voor de biologische producten voor de verpakkingen het principe 'less is more'", vertelt Barry. Hij ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. "Wat ons onderscheidt, is dat we de hele keten als een verticaal geïntegreerde organisatie beheren van zaad tot schap. We doen geen handel. Alles is voorgeprogrammeerd!"

Barry Standing
G's Growers Ltd
Barway, Ely, Cambridgeshire
CB7 5TZ - Verenigd Koninkrijk
Tel: +44 1353 726738
barry.standing@gs-fresh.com
www.gs-fresh.com