Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Reduce reuse & recycle"

H&M zet in op duurzaamheid

Volgens E. Astrom, Manager Duurzaamheid bij het Zweedse H&M, zou de modewereld de mantra moeten volgen van verminderen, hergebruiken en recyclen om 'Moeder Aarde' te behouden. H&M heeft een missie om de milieueffecten van de modewereld terug te dringen door de hoeveelheid textiel te beperken die op stortplaatsen belandt.

Daarom heeft het bedrijf haar eerste duurzame merk gecreëerd en op de markt gebracht. De Conscious Exclusive 2016 Collectie is geïnspireerd op Musee des Arts Decoratifs (Louvre) archieven en geheel gemaakt van duurzame stoffen. "Wij willen vooraan staan in de modewereld wat betreft duurzaamheid en respect voor het milieu. Een voorbeeld: door het gebruik van ruwe grondstoffen, zoals katoen. Katoen heeft vele voordelen maar het chemische bewerkingsproces heeft een negatieve kant. Door bijvoorbeeld biologisch katoen te gebruiken heeft dit 46% minder impact op het milieu vergeleken met conventionele katoen. In 2020 willen wij duurzame bronnen voor alle katoen", aldus Astrom.



Nu wordt kleding weggegooid terwijl 95% hiervan kan worden gerecycled. We moeten dit aanpakken door middel van beperking, hergebruik en recyclen. "Hierdoor kunnen wij de cirkel rond krijgen voor textiel en het negatieve effect op het milieu indammen. Bijvoorbeeld 1 gerecycled shirt bespaart 2100 liter water. Om zover te komen eist innovatie." Het merk is van 18-24 april ook wereldwijd gestart met de 'Wereld Recycle Week' campagne met als doel 1000 ton overbodige kleding in te zamelen op een eenvoudige manier. "Tijdens deze week willen wij bewustwording creëren en klanten aanmoedigen om het hele jaar hun oude kleding naar de winkel te brengen in ruil voor kortingsbonnen." Het merk dat vorig jaar in India op de markt kwam werd goed ontvangen. Minstens 5 winkels zijn daar het bewijs van. Volgens Astrom is India altijd de bron van inspiratie geweest. "H&M haalt zijn grondstoffen al 30 jaar uit India. Wij zijn blij dat wij in daar nu ook winkels hebben. Dit is het juiste moment voor India met zoveel mogelijkheden in retail en daarom brengt H&M een nieuwe collectie uit geïnspireerd op India."

Bron: Times of India
Publicatiedatum: