Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Officieel bezwaar aangetekend tegen verlenging Vinkje

De Consumentenbond heeft maandag 25 april officieel bezwaar aangetekend tegen het besluit van de minister van Volksgezondheid om de goedkeuring van het Vinkje als het voedselkeuzelogo met 1 jaar te verlengen tot 1 mei 2017.

Verwarrend

Al eerder heeft de Consumentenbond zijn zorgen uitgesproken over de groene en blauwe Vinkjes op voedingsproducten. Het Vinkje zou het kiezen gemakkelijker moeten maken doordat consumenten in een oogopslag kunnen zien welk product een 'gezondere' of 'bewuste' keuze is. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de Vinkjes onbegrijpelijk zijn, zelfs na jarenlange voorlichting over de betekenis van de Vinkjes.



De Vinkjes prijken bovendien op allerlei producten waar toch veel suiker, zout of vet in zit, zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham en zet consumenten daarmee op het verkeerde been.

Schippers

Minister Schippers heeft op 31 maart 2016 in een debat met de Tweede Kamer gezegd dat het logo zijn doel voorbij schiet als consumenten het niet begrijpen. Zij laat onderzoeken wat Nederland kan leren van verschillende systemen in het buitenland en wil eventueel aspecten daarvan overnemen.

De Consumentenbond wil in elk geval dat het Vinkje verdwijnt en zal erop aandringen dat het onderzoek naar een alternatief model onafhankelijk en transparant wordt uitgevoerd, waarbij het belang van consumenten centraal staat. De ervaringen met het Vinkje laten zien dat dit beter niet kan worden belegd bij een stichting die bestaat uit partijen die commerciƫle belangen hebben bij de verkoop van bepaalde voedingsmiddelen.

Consumenten kunnen de campagne 'Weg met het Vinkje' steunen op deze pagina.
Publicatiedatum: