Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We bedienen nu nog maar het topje van de ijsberg"

Bakkie pleur in bamboe met kleur

Tholen - Elk jaar gaan er miljarden kartonnen en plastic coffee-to-go bekertjes de toonbank over van koffiezaken en bedrijfskantines. De meesten daarvan belanden na consumptie bij het vuilnis. Igor Rooselaar, van het bedrijf Five Minutes vond het hoog tijd worden voor een milieuvriendelijker alternatief en stuitte tijdens een beurs op zeer kleurige bekers. Hij besloot het product zelf te importeren en te verkopen onder de naam Ecoffee Cup.

De Ecoffee Cup wordt vervaardigd in centraal China, de grootste producent van de plant waar de grondstof uit gewonnen wordt: bamboevezels. "Bamboe is sterk en groeit in een enorm tempo waarbij de plant niet veel meer behoeft dan water en zonlicht", vertelt Igor. "Daarnaast is bamboe van nature een steriele stof. Dat betekent dat de beker geen geur vasthoudt. Ideaal als je de koffie wil afwisselen met thee of andere consumpties. Ze kunnen gewoon in de vaatwasser en zijn zo stevig dat je er jaren plezier van zult hebben."


Igor Rooselaar stond in februari 2016 met de Ecoffee Cups op de BIOFACH.

De bekers worden verkocht via natuurvoedingswinkels, koffie–en theezaken en warenhuizen zoals de Bijenkorf maar ook cadeauwinkels weten er wel raad mee. "Een gepersonaliseerde bedrukking is ook mogelijk. Dit zorgt voor de persoonlijke touch die de Ecoffee Cup aantrekkelijk maakt bij samenstellers van kerstpakketten en bedrijven die de cups met hun logo willen verspreiden op het kantoor of als relatiegeschenk."



Zowel door de stijgende populariteit van de to-go-markt als het toenemende milieubewustzijn heeft Ecoffee Cup de wind in de rug. Sinds 1 januari moeten winkels geld vragen voor een plastic tas en de to-go-branche voelt de bui al hangen. "Onder andere Kaldi en Doppio verkopen de bekers al en Starbucks geeft al het groene voorbeeld door 30 cent korting te rekenen voor klanten die de koffie in hun eigen beker willen. In Duitsland wil de deelstaat Hessen deze korting al verplichten aan winkeliers."

Een algeheel verbod is er nog niet maar naast koffie-leutende landen als Nederland, Duitsland is de cup ook populair bij thee-minnende Britten en komt er ook belangstelling uit landen die veel waarde hechten aan etiquette en vorm, Italië en Frankrijk bijvoorbeeld. "We bedienen nu nog maar het topje van de ijsberg", voorspelt Igor. "Koffie wordt overal gedronken, het aantal koffiezaken zaken schiet als paddenstoelen uit de grond en als stip aan de horizon lonkt natuurlijk ook Amerika, de bakermat van het gemak en de afhaalsector."

Voor meer informatie:

Igor Rooselaar
Five Minutes
igor@5minutes.eu
www.ecoff.ee