Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Red de bij, maak je supermarkt gifvrij'

Greenpeace over bijensterfte: supermarkten aan zet

Intensivering van de landbouw heeft geleid tot een kaalslag onder wilde bijen, hommels, vlinders en vogels. Greenpeace onderzocht de gevolgen van intensief pesticidegebruik op mens, dier en milieu én ziet supermarkten als onderdeel van de oplossing. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het nieuwe rapport 'Bijensterfte in het schap; Supermarkten: stop de stille lente'.



De biodiversiteit op het Nederlandse platteland is sterk gedaald door monoculturen, bestrijdingsmiddelen, grote akkers met weinig wilde bloemen, vermesting en verdroging. Als we nu én in de toekomst een duurzame maaltijd willen eten en een florerend platteland wensen, is een versnelde overgang naar ecologische land-bouw noodzakelijk. Om dat te bereiken zijn de supermarkten aan zet. De supermarkten zijn in Nederland het belangrijkste afzetkanaal voor de producten uit de landbouw en hebben een dominante positie in de voedselketen.

Ban schadelijke pesticiden uit de supermarkt

Supermarkten moeten hun beleid drastisch omgooien door een aantal schadelijke bestrijdingsmiddelen met prioriteit uit hun keten te bannen en ervoor te zorgen dat hun handelsketen geen schade meer aanricht aan bestuivers, biodiversiteit en milieu.
Innovatieve boeren tonen in de praktijk aan dat een duurzamere landbouw mogelijk is. Zij steken hun nek uit voor onze voedseltoekomst. De supermarkten zouden deze boeren moeten ondersteunen. Als supermarkten deze verantwoordelijkheid serieus nemen, kan de omslag naar een bijvriendelijke en duurzame landbouw werkelijkheid worden.

Lees meer in het rapport 'Bijensterfte in het schap; Supermarkten: stop de stille lente'.

Greenpeace is ook meteen een nieuwe campagne gestart: 'Red de bij, maak je supermarkt gifvrij'. Op de website van Greenpeace staat de volgende toelichting:

Om de vakken van Albert Heijn, Jumbo en Lidl te vullen, worden elk jaar miljoenen kilo's gif op onze akkers gespoten. Daar gaan onmisbare bestuivers zoals bijen en hommels massaal door dood. Kom daarom nu in actie: red de bij, maak je supermarkt gifvrij.



Supermarkt? Supermacht!

AH, Jumbo en Lidl zijn de grootste supermarktketens van Nederland. In hun strijd om meer klandizie knijpen ze de boeren flink af: die moeten almaar meer voor minder produceren en daar zijn miljoenen kilo's gif voor nodig. Al dat gif vervuilt het milieu en doodt nuttige insecten zoals bijen, vlinders en hommels. Het bestuifwerk van deze diertjes zorgt voor 70% van de gewassen op de wereld. Daarom start Greenpeace nu de campagne: red de bij, maak je supermarkt gifvrij.



Dit is wat wij Albert Heijn, Jumbo en Lidl vragen:

Meer gifvrije aardappelen, groenten en fruit in het schap.
Ondersteuning van boeren die ecologisch willen gaan telen.
De meest schadelijke landbouwgiffen per direct weren.

Voor meer informatie: www.greenpeace.nl
Publicatiedatum: