Iedereen heeft het recht om te weten wat er in voedsel zit en wat de herkomst is. Met behulp van barcode scanning of augmented reality (verpakking) scant de consument straks een willekeurig artikel op smartphone of tablet. Door middel van big data wordt informatie inzichtelijk over allergenen, ingrediënten, landkaartjes met herkomstgegevens, video's, foto's, et cetera. Dit wordt gevisualiseerd op de mobile devices van consumenten.
Kinderen weten wat ze eten
Inmiddels worden er lespakketten ontwikkeld zodat kinderen al op jonge leeftijd weten wat ze eten. Door excursies, kook- en smaaklessen leren kinderen gezonde keuzes te maken. In samenwerking met DocentPlus wordt gekeken hoe de app toegankelijk gemaakt kan worden voor kinderen. DocentPlus is toonaangevend in het meten en verbeteren van leerprocessen. Er worden nu oplossingen ontwikkeld om informatie op de juiste plek en tijd beschikbaar te stellen.Voedselingrediënten in app
Newway heeft in samenwerking met OpenUp een zelfscankassa-app ontwikkeld voor smartphones, met als productnaam BlueSelfService. Het idee van BlueSelfService sluit aan op het plan van staatssecretaris Van Dam en biedt nog meer mogelijkheden. Harry van der Plas, CEO van Newway: "Dankzij BlueSelfService kunnen consumenten via hun smartphone winkelen en artikelen scannen. De consument ziet direct artikelinformatie en kan allergieën toevoegen. De mogelijkheden zijn oneindig." In de komende maand wil het bedrijf de bètaversie presenteren aan toekomstige partners, onder andere op de EuroCIS beurs in Düsseldorf.Voor meer informatie: www.newway.nl