Resultaten onderzoek 'Coca-Cola index': 23% pakjes (45 van de 194) bevat meer suiker dan cola
foodwatch onderzocht van de grootste vijf supermarkten – Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus – het assortiment van drinkpakjes (200 ml), die veel schoolgaande kinderen dagelijks drinken. In totaal werden 194 drinkpakjes onderzocht op suikergehalte (mono- en disachariden). Gemiddeld bevatten de onderzochte drinkpakje 8,1 gram suikers per 100 ml, oftewel vier suikerklontjes (á 4 gram) per pakje (200ml). De (151) drinkpakjes zonder kunstmatige zoetstoffen bevatten gemiddeld zelfs 9,1 gram suiker per 100 ml, oftewel 4,5 suikerklontjes per pakje. foodwatch voerde ook een 'Coca-Cola index' uit, naar analogie van de bekende Big Mac-index. Daarvoor vergeleek foodwatch het suikergehalte van een reguliere Coca-Cola (10,6 gram suiker per 100 milliliter, ofwel 5 suikerklontjes per glas van 200 ml), met het suikergehalte in de drinkpakjes. 45 drinkpakjes (23%) blijken zo extreem zoet dat ze zelfs meer suikers bevatten dan Coca-Cola. Diverse pakjes drinkyoghurt bevatten zelfs 13 gram suiker per 100 ml: 6,5 suikerklontjes per pakje. De oplossing waar de voedselindustrie mondjesmaat mee komt, is geen structurele oplossing: door het toevoegen van kunstmatige zoetstoffen naast de vaak nog aanwezige suikers, blijven de drinkpakjes extreem zoet. Zelfs drankjes waar al vijf tot acht gram suikers per 100 ml in zit (2,5 tot 4 suikerklontjes per pakje) worden nog verder aangezoet, met een uitschieter van een kunstmatig gezoet vruchtendrankje waar al 10 gram suikers per 100 ml in zit. Deze kunstmatige zoetstoffen worden echter helemaal niet als gezond alternatief voor suiker gezien door de Wereldgezondheidsorganisatie en de specialisten van de Universiteit van Harvard. Harvard is kritisch op kunstmatige zoetstoffen omdat de lange termijn effecten niet bekend zijn, ze mogelijk het risico op diabetes type 2 verhogen en je verzadigingsgevoel mogelijk in de war brengen met juist een gewichtstoename tot gevolg.Gezondheidsgevolgen consumptie suikerhoudende (fris)dranken steeds duidelijker
Afgelopen najaar publiceerde de Gezondheidsraad de Richtlijnen goede voeding 2015, een nieuw voedingsadvies dat voor de komende jaren richting moet geven aan wat mensen meer of minder zouden moeten eten. De hoofdboodschap van dit nieuwe voedingsadvies is: eet meer plantaardig en drink minder suikerhoudende dranken. Deze dranken worden door de Gezondheidsraad in verband gebracht met een verhoogd risico op obesitas, diabetes type 2, hartziekten en beroerte.(Fris)Dranken wereldwijd onder vuur – eerste maatregelen in andere landen genomen
Waar zuiveldrankjes naast de enorme hoeveelheid suiker, ook nog wat gezonde stoffen bevatten en enig verzadigd gevoel geven, zijn frisdranken vooral 'lege calorieën'. De specialisten van de Universiteit van Harvard geven aan dat suikerhoudende frisdranken een belangrijke factor zijn in de obesitascrisis. Ze geven geen verzadigingsgevoel ondanks de vele calorieën en zouden zelfs kunnen aanzetten tot extra eten. Harvard ziet een duidelijke relatie tussen frisdranken, diabetes type 2 en hartziekten. Daarnaast lijkt er een relatie met jicht, obesitas en abnormale botontwikkeling.Om die reden gaan in steeds meer landen stemmen op voor een suikertax op frisdranken, zoals in Mexico wordt toegepast en waar goede resultaten mee lijken te worden geboekt. Ook lijken gezondheidswaarschuwingen op frisdrank(reclames) beloftevol, zoals San Francisco laat zien. Kindermarketing voor ongezonde producten als frisdranken wordt in veel landen (gedeeltelijk) aan banden gelegd. In Engeland is marktleider Tesco gestopt met de verkoop van drinkpakjes met toegevoegde suikers. Ten slotte wil foodwatch dat gezondheids- en voedingsclaims die een gezond product suggereren, niet op ongezonde producten als frisdranken zouden mogen staan omdat ze misleiding in de hand werken; een maatregel waar in Europa veel stemmen over opgaan.