Mede-oprichter Reinier Heijenberg stopt met Bio+
Bio+ was in de aanvangsperiode de oplossing voor het opschalen van het biologisch assortiment in de supermarkten naast Albert Heijn. De Stichting verstrekt merk licenties aan producenten van gecertificeerde biologische producten en door de dominante zichtbaarheid in de supermarkt schappen pikte de consument Bio+ massaal op. Dat leverde de Stichting onder andere de FNLI jaarprijs voor het merk met de meest maatschappelijke meerwaarde, een half dozijn aan product introductie awards en Heijenberg zelf een nominatie als Versmarketeer van het jaar op.
Na 14 jaar is het volgens Heijenberg hoog tijd voor de nieuwe generatie. "Er is van alles aan de hand binnen ons voedselsysteem. Biologisch is daar maar een klein onderdeel van. Vooral de jongere generatie ontwikkelt een heel nieuwe visie op eten, herkomst en productiemethode. Het is van groot belang deze generatie een plek te geven aan de bestuurstafel van Bio+", aldus Heijenberg.
En dat de nieuwe generatie de ambitie heeft om verantwoordelijkheid te nemen bleek wel uit de oproep van YFM directeur Joszi Smeets tijdens het laatste FNLI congres, waar zij een oproep deed aan de top van de volledige voedingsmiddelenindustrie om de nieuwe generatie in de boardroom aan te sluiten of ten minste te luisteren naar hun ideeën en visies.
Heijenberg is naast secretaris en penningmeester van de Stichting Merkartikel Bio+ ook directeur van het strategische marketingbureau ISMC in Nijkerk, wat de afgelopen 14 jaar de marketingstrategieën en de verpakkingsdesigns ontwikkelde van het inmiddels 325 items tellende assortiment. Vanuit die positie beschikt ISMC over een uitzonderlijk kennisniveau op het gebied van (bio-) marketing als ook verpakkingsontwikkeling, competenties en kennis die volgens Heijenberg juist nu beschikbaar zijn voor de gehele sector.