Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
40% meer promotie voor kiloknallers

Promotie biologisch vlees meer dan verdubbeld in 2015

Het aantal kiloknallers in 2015 was 40% hoger dan in 2014, dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Deze stijging is te wijten aan alle zeven grote supermarkten. Zij gaan hiermee in tegen de wens van de Tweede Kamer.

In januari 2015 nam de Kamer een motie aan tegen de prijsstunts van de supermarkten, omdat dit slecht is voor boeren en dieren en omdat het de verduurzaming afremt. Wakker Dier is boos over de resultaten: "De cijfers zijn keihard: supers stunten steeds vaker met dierenleed en jagen zo de vleesconsumptie van het dieronvriendelijkste vlees op. Dit staat lijnrecht tegenover het overheidsbeleid voor klimaat, antibioticareductie en dierenwelzijn. De Kamer laat over zich heen lopen, als ze nu niet ingrijpt."



Grootste stijging tot nog toe

De zeven grootste supermarktketens stuntten in 2015 3.566 keer met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dit is een stijging van 40% ten opzichte van 2014. De stijging wordt veroorzaakt door alle zeven supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Dirk, Emté, Jumbo, Lidl en Plus. Het aantal aanbiedingen voor vlees met een keurmerk verdubbelde tot 712 keer. Een flinke stijging, maar nog steeds is ruim vier op de vijf aanbiedingen voor keurmerkloos vlees.

Wat biologisch vlees betreft, steeg het aantal promoties van 53 naar 112 aanbiedingen. Het aantal aanbiedingen voor vlees met keurmerk blijft hangen op 17 procent van het totale aantal aanbiedingen.
 

Ook industrievarken en plofkip vaker gepromoot

Met zowel varkensvlees, rundvlees als plofkip werd meer gestunt dan in 2014. Opvallend, want de supermarktketens hebben met elkaar afgesproken dat de plofkip en het industrievarken niet meer kunnen. De stijging in het aantal plofkipstunts komt vooral op conto van Albert Heijn, Lidl en Emté.
 

"Supermarkten hebben lak aan politiek"

Een jaar geleden stemde de Tweede Kamer voor een motie tegen het stunten met vlees, omdat het gestunt zorgt voor schaalvergroting en de transitie naar een diervriendelijkere en duurzame veehouderij remt. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde dat de lage prijzen de volksgezondheid in het geding brengen. In november zei staatssecretaris Van Dam tegen de Kamer: "Vlees is geen pak koekjes, vlees is geen zak chips, vlees is geen fles cola. Vlees komt van een dier en daar stunt je niet mee. Ik vind het ongehoord en onverantwoord dat het wel gebeurt. Want doe je dat toch, dan neem je willens en wetens de verantwoordelijkheid voor een keten waarin de boer de prijs betaalt en het dier de pineut is." Hij wil dat overheid, keten en supermarkt gaan samenwerken voor een betere prijs.

bekijk hier het volledige rapport van Wakker Dier.

Bron: Wakker Dier
Publicatiedatum: