Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw pand en breder (bio-)assortiment voor Bravo Foods

Tholen - In de eerste week van het nieuwe jaar werd in het Zuid-Hollandse Poortugaal, gelegen onder de rook van Rotterdam, de eerste paal geslagen voor de nieuwe, duurzame kantoorvilla van Bravo Foods. De importeur van onder andere rijst, pasta, mais en couscous groeit gestaag. "We zijn een specialistische importeur en hebben een breed assortiment", vertelt Marcel Rijkee.


Marcel Rijkee (links) in het veld.

Het assortiment valt uiteen in conventioneel en biologisch, waarvan de verdeling ongeveer 60-40 is. "We leveren de biologische producten vooral aan de industrie, die onze producten verwerken tot onder andere rijstwafels, snacks en maaltijden", vertelt Marcel. "Daarnaast leveren we aan groothandels die de producten leveren aan onder andere supermarkten en toko's."


Artist impression van het nieuwe, duurzame kantoorpand.

 

Groeiend assortiment

In 1992 werd Bravo Foods opgericht, sinds die tijd is het bedrijf gestaag gegroeid. "Vorig jaar hebben we onze omzet zien groeien, wat vooral kwam door een hogere prijs voor de rijst", legt Marcel uit. "Maar ook in volume zien we een gestage groei over de afgelopen drie jaar." Het nieuwe kantoor, ook een gevolg van de groei, wordt CO2-neutraal en rond de villa wordt een wilde tuin aangelegd.

De groei vertaalt zich ook in een gestage uitbreiding van het assortiment. Eind vorig jaar werd bijvoorbeeld een verse pasta opgenomen in het assortiment. "We willen rustig groeien en eerst voldoende kennis opdoen over een product."

De verse pasta is biologisch, glutenvrij en koelvers. De pasta wordt door een Scandinavisch bedrijf gemaakt, dat in Italiaanse handen is. "Dus ze weten hoe ze pasta moeten maken", lacht Marcel. "Het bedrijf kocht al grondstoffen bij ons om de pasta te produceren, maar zocht nog iemand die de pasta’s kon vermarkten binnen Europa." De relatie met Bravo Foods was er al, waardoor beide partijen elkaar vonden.

Verschuiving importlanden

Alle producten in het assortiment worden geïmporteerd uit verschillende landen wereldwijd. Italië is vanaf het eerste uur een belangrijke leverancier van de producten. "We werken nog steeds samen met leveranciers waarmee wij al vanaf de start van ons bedrijf zijn begonnen", legt Marcel uit. "Voor ons zijn langdurige relaties met leveranciers en klanten belangrijk. De leveranciers weten precies welke kwaliteit we verwachten en wij weten wat ze kunnen leveren."


De laatste uitbreiding van Bravo Foods; glutenvrije pasta.

Naast Italië zijn Frankrijk en Spanje ook belangrijke leveranciers van Bravo. De landen buiten de EU nemen de laatste jaren een steeds groter deel van de importen in. "De eisen en wetgeving rond kwaliteit en bijvoorbeeld zware metalen worden steeds strenger, waardoor het steeds lastiger wordt om voldoende product binnen Europa te vinden", legt Marcel uit. Pakistan, India, Cambodja, Myanmar en Latijns-Amerika zien hun marktaandeel groeien.

Strengere normen beperken aanvoer

Voor bijvoorbeeld baby-rijst zijn de normen rond zware metalen als arseen en cadmium onlangs aangescherpt, waardoor het lastiger is binnen Europa deze rijst te vinden. Daarnaast stijgt de consumptie van biologische producten en dus de vraag, waardoor de productie de vraag lang niet altijd kan bijbenen. "Een aantal rijstsoorten zijn bijvoorbeeld lastig verkrijgbaar omdat er te weinig van verbouwd wordt. We zien dat boeren onder druk van de strenge regel, de grote investering voor omschakeling en een onzeker rendement vaker voor conventionele teelt kiezen." Ondanks die signalen zijn de producten via onze bronnen nog altijd goed leverbaar, benadrukt Marcel.



De Europese markt is goed voor zo'n 90 tot 95 procent van de afzet. Binnen de EU zijn Nederland en België de grootste markten, daarnaast laten Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Duitsland ook veel groeipotentie zien. Ook exporteert Bravo Foods naar de Verenigde Staten.

Voor de toekomst verwacht Marcel dat er naast biologisch en conventioneel meer aandacht zal komen voor duurzame landbouwmethoden waarbij moderne technieken ingezet worden. "Met gerichte landbouw kunnen we een hoger rendement halen met minder middelen. Dat zullen we nodig hebben als de wereldbevolking blijft groeien."

Bravo Foods is op de BIOFACH te vinden op stand 5-203.

Voor meer informatie:

Marcel Rijkee
Bravo Foods

Limes 88
3176 TE Poortugaal
010 5014418
m.rijkee@bravofoods.nl
www.bravofoods.nl