Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"HelloFresh en Allerhandebox slechts een nieuwe spil in de massaproductie van voedsel"

Op One World is een artikel verschenen waarin de auteur in gaat op de vraag of consumenten misleid worden in de communicatie rond maaltijdboxen. Over Hello Fresh zegt auteur Paul Van de Calseijde onder meer dat duidelijk is dat het bedrijf 'vers, gevarieerd en lekker' eten verkiest boven duurzaam en biologisch geproduceerd eten. Dit geldt ook voor de Allerhandebox van Albert Heijn. Toch komt de box van AH in beeld wanneer je bij Google de zoekterm 'biologische maaltijdbox' intypt, terwijl de box geen bio-producten bevat.

De conclusie luidt als volgt:

"Het probleem met de boxen van HelloFresh en Albert Heijn is dat ze voortkomen uit grote commerciële bedrijven die uit zijn op winst. Dit terwijl het idee van de maaltijdbox is begonnen bij biologische of lokale voedselproducenten die boxen langs huizen in de buurt begonnen te brengen. Het idee daarachter is de grote supermarktketens omzeilen en een lokaal en duurzamer voedselsysteem te creëren. Beterbio en Beebox zijn voorbeelden van volledig biologische maaltijdboxen die opereren als een samenwerking van boeren, bedrijven en burgers die als doel hebben de voedselketen eerlijker en duurzamer te maken. Een vergelijkbaar initiatief is Willem en Drees."

"HelloFresh en de Allerhandebox werken niet vanuit deze gedachte, maar zijn slechts een nieuwe spil in de massaproductie van voedsel. Door hun marketingtechnieken blijft het grote publiek toch hangen in die commerciële voedselnetwerken. Netwerken waarin helaas lang niet alles biologisch (of helemaal niet), lang niet alles vegetarisch, duurzaam of lokaal is."

Klik hier voor het volledige artikel van One World.

Bron: One World


Publicatiedatum: