Bionext wil de winkeliers hier zeker bij gaan ondersteunen. "In de biologische winkels is een veel breder en meer divers assortiment te vinden. Daarnaast zijn ze sterk in de verbinding tussen de biologische boer en consument en is er veel voedingskennis in huis. In dit soort meerwaarden ligt de kracht van de bio-winkels. Ze zullen actief moeten gaan samenwerken om deze toegevoegde waarde te laten zien. Dit verhaal wordt nog niet goed genoeg verteld."
Productietekort
Als gevolg van de groei ontstaan er ook tekorten aan de productiekant. Hoe kijkt Bavo naar deze ontwikkeling?: "De supermarkten zijn iets opportunistisch ingesprongen op de groeiende vraag naar biologisch. Ze zien dat er vraag naar is en spelen daar snel op in. Dat is ook hun kracht. Als gevolg van de grote groei is er druk op de grondstoffen, maar deze trend is mondiaal aan de gang. Hieruit blijkt steeds maar weer dat verkopen blijkbaar makkelijker is dan produceren. Omschakelen naar biologisch is niet eenvoudig en het kost tijd."Bavo hoopt dat de natuurvoedingsbranche in 2016 wat meer tegengas kan gaan geven: "Partijen die werken aan langdurige verbondenheid met producenten, die zich bekommeren om eerlijke prijsvorming en kwaliteitsproducten, daar zit toekomst in. De biologische winkels moeten mijns inziens niet concurreren op prijs, men kan beter gaan voor kwaliteit. Die positionering geeft meer onderscheid en dat zorgt voor een stabiele basis."
Volgens Bavo blijkt uit de uitkomsten na de Bio1000-bijeenkomst dat die visie ook onder consumenten en diverse actoren in de sector leeft. "Er is naar aanleiding van de Bio1000 ook veel aandacht voor de boer-burger verbinding en de werkelijke prijs van producten. Steeds meer mensen vragen zich af wat je nu echt bespaart door biologisch te kopen. Bio-producten veroorzaken immers veel minder schade aan de omgeving."
Bavo maakt ook nog een vergelijking met de situatie op de Duitse markt: "We staan op de drempel van een segmentatie in bio-kwaliteit. Neemt de consument genoegen met mindere kwaliteit of gaan ze voor de private labels via gespecialiseerde kanalen en echt de kwaliteitsmerken. Hierin zit nog een hele uitdaging. Het is aan de bio-winkel om zijn plek in te nemen."
Voor meer informatie:
Bavo van den Idsert
Bionext
Laan van Vollenhove 3221
3706 AR Zeist
030 2339970
van.den.idsert@bionext.nl
www.bionext.nl