Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Bio-producten verkopen is blijkbaar makkelijker dan produceren"

Directeur Bionext verwacht segmentatie in bio-kwaliteit

Tholen – Eind november maakte Bionext bekend dat de verkoop van biologische producten in de supermarkten in de eerste 36 weken van 2015 sterk gegroeid is. Ook bleek uit de cijfers dat de biologische winkels niet meeprofiteren van de groei die in de supermarkten gerealiseerd is. Bionext-directeur Bavo van den Idsert erkent dat de natuurvoedingswinkels een lastig jaar achter de rug hebben. "De biologische winkels ondervinden voor het eerst echt de gevolgen van supermarkten die veel werk maken van biologisch. De 'makkelijke consument' die op zoek is naar biologisch, kan dat nu ook bij de supermarkt vinden. De bio-branche wordt nu op een gezonde manier uitgedaagd en moet er de komende tijd alles aan doen om juist die lichtgroene consument terug te winnen."
 
Bionext wil de winkeliers hier zeker bij gaan ondersteunen. "In de biologische winkels is een veel breder en meer divers assortiment te vinden. Daarnaast zijn ze sterk in de verbinding tussen de biologische boer en consument en is er veel voedingskennis in huis. In dit soort meerwaarden ligt de kracht van de bio-winkels. Ze zullen actief moeten gaan samenwerken om deze toegevoegde waarde te laten zien. Dit verhaal wordt nog niet goed genoeg verteld."
 

Productietekort

Als gevolg van de groei ontstaan er ook tekorten aan de productiekant. Hoe kijkt Bavo naar deze ontwikkeling?: "De supermarkten zijn iets opportunistisch ingesprongen op de groeiende vraag naar biologisch. Ze zien dat er vraag naar is en spelen daar snel op in. Dat is ook hun kracht. Als gevolg van de grote groei is er druk op de grondstoffen, maar deze trend is mondiaal aan de gang. Hieruit blijkt steeds maar weer dat verkopen blijkbaar makkelijker is dan produceren. Omschakelen naar biologisch is niet eenvoudig en het kost tijd."
 
Bavo hoopt dat de natuurvoedingsbranche in 2016 wat meer tegengas kan gaan geven: "Partijen die werken aan langdurige verbondenheid met producenten, die zich bekommeren om eerlijke prijsvorming en kwaliteitsproducten, daar zit toekomst in. De biologische winkels moeten mijns inziens niet concurreren op prijs, men kan beter gaan voor kwaliteit. Die positionering geeft meer onderscheid en dat zorgt voor een stabiele basis."
 
Volgens Bavo blijkt uit de uitkomsten na de Bio1000-bijeenkomst dat die visie ook onder consumenten en diverse actoren in de sector leeft. "Er is naar aanleiding van de Bio1000 ook veel aandacht voor de boer-burger verbinding en de werkelijke prijs van producten. Steeds meer mensen vragen zich af wat je nu echt bespaart door biologisch te kopen. Bio-producten veroorzaken immers veel minder schade aan de omgeving."
 
Bavo maakt ook nog een vergelijking met de situatie op de Duitse markt: "We staan op de drempel van een segmentatie in bio-kwaliteit. Neemt de consument genoegen met mindere kwaliteit of gaan ze voor de private labels via gespecialiseerde kanalen en echt de kwaliteitsmerken. Hierin zit nog een hele uitdaging. Het is aan de bio-winkel om zijn plek in te nemen."
 
Voor meer informatie:
 
Bavo van den Idsert
Bionext
Laan van Vollenhove 3221
3706 AR Zeist
030 2339970
van.den.idsert@bionext.nl
www.bionext.nl