Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Overwinning Amerikaanse bio-telers

Vrijstellingen voor gewasvergoeding: gemengde reacties

Dankzij een nieuwe wet hoeven sommige telers geen vergoedingen meer te betalen aan de promotieprogramma's voor gewassen, variërend van katoen tot varkensvlees. Het besluit komt voort uit het groeiende belang van de biologische teelt en de inspanningen van telers om hun producten te onderscheiden. Maar niet alle telers ondersteunen de nieuwe regel.

Het ministerie van Landbouw raamde dat de Amerikaanse verkoop van biologische producten in 2012 zo'n 26,47 miljard euro waard was. Sinds vorig jaar april registreerden ambtenaren een record van 19.474 gecertificeerde biologische exploitaties in de Verenigde Staten. De nieuwe regel van het ministerie van Landbouw, die op 29 februari in werking treedt, breidt het vermogen van deze biologische telers uit: zij mogen kiezen uit 22 federale onderzoeks- en promotieprogramma's en 23 marketingorders.

Tot nu toe kregen alleen telers, die uitsluitend gecertificeerde biologische producten telen, toestemming om de vergoedingen van promotie- en marketingprogramma niet te betalen. De nieuwe regel, die officieel werd gepubliceerd op 31 december, breidt deze vrijstelling uit naar telers, die zowel biologische als conventionele gewassen telen.

Onderzoeks- en promotieprogramma's van organisaties zoals de Katoenraad en de Nationale Raad voor Watermeloenpromotie en marketingopdrachten die onder toezicht staan van de Amandelraad en het Administratieve Rozijncomité, worden allemaal gefundeerd door sectorvergoedingen. Het geld steunt gedeeltelijk reclamecampagnes. Het probleem, volgens sommige biologische telers, is dat algemene reclames niet de specifieke producten van telers promoten, die vaak worden verkocht tegen premiumprijzen.

Voor de mainstream promotie- en marketingprogramma's betekent de bredere biologische vrijstelling het vooruitzicht op minder inkomsten. Emiliano Escobedo, directeur van de Hass-avocadoraad in het Californische Mission Viejo waarschuwde dat "het verlies van inkomsten als gevolg van de uitgebreide vrijstelling de geldstromen van de programma's die deze regel juist wil bevorderen, zal beïnvloeden". De Amandelraad verwacht een afname van 278.000 euro en het Rozijncomité verwacht een daling van 168.000 euro.

"De raden en comités zullen hun programma's moeten aanpassen en de begrote uitgaven dienovereenkomstig verlagen", aldus het ministerie van Landbouw. Alles bij elkaar schat het ministerie dat de nieuwe vrijstellingen de betalingen voor de bestaande promotie- en marketingprogramma's zullen verlagen met zo'n 12,67 miljoen euro. Los daarvan overweegt het ministerie nog steeds een door de biologische handelsvereniging gesteund voorstel voor een door de sector gefundeerd promotieprogramma voor biologische gewassen. Onder biologische telers kon het idee rekenen op gemengde opinies.
Publicatiedatum: