Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe groen is de mondiale biologische voedselmarkt?

Biologische tomaten, in Marokko verbouwd voor Zwitserland: Zwitserse biologische granen voor het ontbijt in China. De route van de biologische landbouwproducten breidt zich uit. Maar is dit een bedreiging voor het milieu?



“Moeten we echt het hele jaar door tomaten eten? De grote supermarkten verwennen de Zwitserse consumenten.” Terwijl biologische boer Martin Köchli het steeds groter wordende assortiment in de schappen van de Zwitserse supermarkten verwelkomt, vindt hij toch niet dat diezelfde producten het hele jaar door verkocht hoeven te worden. Köchli is president van Bioforum Schweiz (Zwitserland), dat zich toelegt op gevarieerde ecologische en sociale landbouw. Hij is van mening dat biologische landbouw meer is dan het ontbreken van kunstmest en landbouwgif. Het gaat ook om dingen als ijver en zuinigheid, twee deugden die niet altijd gewaardeerd worden in de hedendaagse consumptiemaatschappij. Köchli werkte in de jaren ’80 mee aan een landbouwontwikkelingsproject in een afgelegen gebied in de Democratisch Republiek Congo en weet wel iets over met moeilijkheden omgaan.

Soja voorbeeld

“Zij waren arm, hadden zanderige grond met weinig opbrengst”, herinnert hij zich. “We introduceerden de productie van sojabonen, wat efficiënter was dan het opzetten van een groot fokprogramma. Soja is een goede oplossing voor de proteïnevraag. Als het aan de kippen of varkens gevoerd wordt, is die efficiency gauw weg”, zegt hij, refererend aan de vleesproductiemethoden in Zwitserland.

“We moeten geen grote hoeveelheden soja en maïs importeren uit Brazilië om hier ons vee mee vet te mesten. Het gebruiken van al dat land om zulk voedsel te verbouwen impliceert dat de Braziliaanse bevolking fatsoenlijke voeding misloopt”. Valt soja, die 10.000 km heeft afgelegd, nog wel onder het biologische principe van duurzaamheid?
Daniel Bärtschi, hoofd van Bio Suisse, rechtvaardigt deze import door erop te wijzen dat er te weinig soja wordt verbouwd in Zwitserland en Europa. Zoals met all Bud-gecertificeerde producten, wordt luchttransport niet meegerekend, waardoor de ecologische balans sterk verbetert. “Voor een boer in India is het de gelegenheid om zijn producten in Zwitserland te verkopen”, zegt Bärtschi.

Jaarrond aanbod

Sojabonen uit India, kokosnootsap uit Sri Lanka, graan uit de Oekraïne of Canada, yoghurt uit Roemenië, Polen of Servië, de lijst van biologische importproducten wordt steeds langer.
 
Bio Suisse heeft in de import van producten uit 60 landen en zo’n 2000 bedrijven goedgekeurd. “Dit geldt alleen waneer ons eigen land niet aan de vraag kan voldoen”, legt Bärtschi uit. "66% van de geïmporteerde fruit en granen heeft een Bud-label. Uiteindelijk voldoet de import aan de vraag van de consument”, voegt hij toe. Maar wat is de vraag precies? Zijn de consumenten die biologische producten eten zo verwend dat ze het hele assortiment het hele jaar door willen? Groeiende export van biologische voedsel wijst op een toenemende globalisering van de markt.

Omdat de Verenigde Staten en Zwitserland in juli wederzijdse biologische productienormen erkenden, is het waarschijnlijk dat de Verenigde Staten in de toekomst een grote exportmarkt zullen zijn voor biologische muesli.
“Alleen als we zuinig zijn met onze bronnen kunnen we in de toekomst duurzame gezonde producten produceren”, belooft bio-familia op haar website. Dit bedrijf, rijk aan traditie, heeft 180 mensen in dienst en breidt zich wereldwijd uit, waarbij hun producten in 40 landen worden verkocht.

“Relaties, verantwoordelijkheden”

Köchli van Bioforum heeft “groot respect" voor wat er bereikt is door het familiebedrijf, dat in een afgelegen gebied ligt.“Maar als ik bio-familia was, zou ik een clientèle in de buurlanden zoeken, die het voortbestaan van het bedrijf konden waarborgen”, zegt de biologische boer uit het kanton Aargau, het bedrijf vergelijkend met zijn eigen bedrijf. “Al 25 jaar gaat mijn vrouw naar de markt in Bremgarten – zeven kilometer verderop - met onze producten. Er is een relatie met de klanten ontstaan”. Köchli zou willen dat ijver en zuinigheid opnieuw deugden werden in de maatschappij en de economische wereld en dat de prijs overeen zou komen met de arbeid die erin zit. “Openheid en solidariteit zouden hier tot uiting moeten komen in plaats van de enorme hoeveelheid misplaatste producten, wereldwijd”, zegt hij.

De Zwitserse biologische markt

De verkoop van biologische producten steeg 7.5% tot CHF 2,2 miljard ($2.3 miljard) in 2014. Biologische producten hebben daarmee een marktaandeel van 7,1%.
Bio Suisse beschikt niet over cijfers omtrent de import en export van producten van biologisch boeren, maar het verzamelt informatie over geïmporteerde hoeveelheden gecertificeerde producten.
Het aandeel biologische landbouwbedrijven nam toe tot meer dan 12 %, omdat het totale aantal agrarische bedrijven in Zwitserland daalt. Bio-landbouwgronden beslaan 130.000 ha, wat overeenkomt met 12,3% van de totaal bruikbare landbouwgrond.

bron: www.swissinfo.ch
Publicatiedatum: