Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"EKO-werkwijze soms beter dan biologisch-dynamisch"

Het Blauwe Huis wil prijsverhogingen voorkomen

Tholen – De productie op peil houden. Dat is volgens Jan-Kees Luijerink de grootste uitdaging voor het biologisch-dynamische kruidenbedrijf Het Blauwe. "De moeilijkheid is om alles weer genoeg en van voldoende kwaliteit voor elkaar te krijgen. Het afgelopen seizoen was de dille en het lavasblad opeens op in januari. Dan is het ook echt nergens meer te krijgen", aldus Jan-Kees. Hij geeft aan dat de afzet heel gestaag doorgroeit. "Daarom is het belangrijk om te investeren." Ze zitten ook zeker niet stil bij Het Blauwe Huis. Uit dit eerdere Biojournaal-artikel bleek bijvoorbeeld al dat er een nieuwe drogerij bij komt en dat Jan-Kees in 2014 de leiding heeft overgedragen aan Tijlbert Vink. Ook is het zo dat de teeltoppervlakte de komende jaren verder uitgebreid kan gaan worden, omdat er een stuk land bijgekocht is.


Jan-Kees toont hoe het er aan toe gaat in de drogerij.

De kruiden die in het Hollandse klimaat renderen, teelt Het Blauwe Huis zelf. "Het heeft geen zin om een tropische soort te kweken die het hier toch niet goed doet. Dat laten we liever aan onze vaste leveranciers over", zo licht Jan-Kees toe. Hij geeft aan dat dit veelal vaste contacten zijn. "Sowieso bestellen we altijd eerst bij dezelfde mensen. Deze leveranciers zitten onder meer in Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Oost-Europa. Ook bij deze bedrijven wisselen de resultaten uiteraard. We moeten altijd tot het eind van het seizoen afwachten om te weten wat wel of niet gelukt is."


Ook in dit bord is de vorm van 'Het Blauwe Huis' verwerkt.

Het Blauwe Huis werkt volgens de biologisch-dynamische wijze. Dit is volgens Jan-Kees echter geen vereiste voor de leveranciers. "Waar mogelijk zoeken we BD-bedrijven, maar EKO is ook prima. Soms is dit zelfs beter. Zo heeft één van de EKO-leveranciers het zo goed voor elkaar. De manier waarop hij werkt is zo mooi, daar kunnen wij zelf ook nog van leren."


Sint Jansolie in de maak.

Prijzen

Ze merken bij Het Blauwe Huis de gevolgen van de prijsstijgingen op de kruiden- en specerijenmarkt. "Vooral voor de specerijen is de huidige dollarkoers niet bepaald gunstig. Wij hebben er een hekel aan om prijzen te verhogen en doen dit dan ook alleen maar in het geval van hoge nood. Als onze kruiden en specerijen voor de consumenten te duur worden, is de aardigheid er af. Het moet voor de gezinnen ook betaalbaar blijven."



Afzet

Het merendeel van de kruiden en specerijen, zo'n 95%, gaat richting het natuurvoedingskanaal. Ook levert Het Blauwe Huis in grotere hoeveelheden aan wat verwerkers. "Tevens hebben we wat horeca-klanten. BioToko bijvoorbeeld. Frank Loef heeft tijdens onze open dag voor zo'n 150 mensen gekookt."

Voor meer informatie:

Jan-Kees Luijerink
Het Blauwe Huis
Buitenhuizerweg 19
7961 LX Ruinerwold
0522 481827
hetblauwehuis@planet.nl
www.hetblauwehuiskruiden.nl