Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Transparantie is essentieel"

Puur Noord Nederland biedt podium aan bio-producenten

Tholen – De laatste jaren heeft De Zaai-Ster in het Groningse Leek geïnvesteerd in het eigen merk Puur Noord Nederland. "Hiermee willen we de producten een lading geven. Een bio-bloemkool simpelweg van 'Boer A' naar 'Klant A' doorschuiven, daar geloven wij niet in", vertelt Pleunie Baarveld. Puur Noord Nederland bestaat sinds 2007. "Met dit merk is eigenlijk onder woorden gebracht wat er altijd al werd gedaan door De Zaai-Ster. We bieden een podium aan onze leveranciers."


De Smaakkaart van Puur Noord Nederland, hierop toont De Zaai-Ster waar een groot deel van de leveranciers vandaan komt. Deze Smaakkaart hangt bij Jumbo Euroborg in Groningen.

De merkbekendheid is volgens Pleunie met name in het noorden van het land al groot. "Dit merken we bijvoorbeeld wanneer we aanwezig zijn op festivals, zoals het Noorderzon Festival. Puur Noord Nederland is inmiddels echt een merk dat op zichzelf staat." Alle producten onder het merk vinden hun herkomst in het noorden van Nederland. "Er komt zoveel moois hiervandaan. We kijken allereerst naar de geografische herkomst, maar het is uiteraard ook essentieel dat het product biologisch- of zelfs Demeter-gecertificeerd is. De regio strekt zich uit tot de grens van Zwolle en Biddinghuizen."



Pleunie vertelt dat Puur Noord Nederland een paraplumerk is. "Dit biedt veel voordelen. Daardoor is er binnen Puur Noord Nederland ruimte voor alle merken, groot en klein. De Zaai-Ster biedt overigens ook producten onder het eigen merk van de producenten aan. Uiteraard wel onder de voorwaarde dat het grootste deel van de gebruikte grondstoffen uit deze regio komt."

Snel schakelen

Ze is inmiddels zes jaar werkzaam bij De Zaai-Ster. Het leukste aan de vershandel is volgens Pleunie (foto rechts) dat je altijd snel moet schakelen. "We zijn hier 24 uur per dag bezig, het is een heel andere handel dan met houdbare producten. De vershandel is constant in beweging." Ze ziet nog altijd volop uitdagingen, met name vanwege de grote afhankelijkheid van de natuur. "Het meest uitdagende is dat we continu te maken hebben met de grillen van de natuur. Dit vergt een andere manier van denken, ook voor de klant. Als rabarber niet beschikbaar is, is het er echt niet. Wel proberen we dit op te vangen door af en toe van verse naar diepvries te schakelen, om een goede beschikbaarheid te garanderen. Voor onze werkwijze is veel overleg met de klant, boer en producent nodig, daarin zit de grootste uitdaging."

Producenten bezoeken

Pleunie brengt dan ook regelmatig een bezoek aan de boeren en telers die aan De Zaai-Ster leveren. "Het is zo leuk om hun verhalen te horen. Deze bezoekjes zijn erg nuttig omdat je daarmee goed op de hoogte blijft van de actuele zaken. Indien nodig kunnen we daardoor ook snel schakelen. Zo werd de spinazie van onze teler bijvoorbeeld eerder dit jaar tijdens mijn bezoek getroffen door een hagelbui. Ik ben toen meteen samen met hem gaan kijken hoe het met de spinazie ging. Er bleken gaten in de bladeren te zitten. Ik kon daardoor direct anticiperen en het deze groenten aangeboden bij de groep winkeliers die zich aangemeld heeft voor producten die niet helemaal perfect zijn."


"Dit is zo'n mooi plaatje, met al de blauwe kisten. Hieraan is namelijk te zien dat al deze groenten uit Nederland komen."

Transparantie

Pleunie geeft aan dat transparantie essentieel is in de communicatie rond de producten. "Ook als het minder gaat, moet je dit gewoon laten zien. Dit geldt onder meer voor het assortiment. Zo is onze beroemde Machedoux een deel van het jaar vanwege de droogstand van de geiten niet beschikbaar. We maken dan in het schap aan de klanten duidelijk dat de melk op dat moment naar de lammetjes gaat en niet naar de geitenkaas. Daarvoor is veel waardering en deze transparantie is dan ook heel belangrijk."



Nieuwe producten

De Zaai-Ster introduceert regelmatig nieuwe producten. "Een voorbeeld daarvan zijn de vleesvervangers van La Vie est Belle. De leden van de assortimentscommissie kijken met elkaar naar de producten en beoordelen de kwaliteit en de verkoopbaarheid. Daarna is het aan andere medewerkers van de groothandel om de nieuwe producten verder te gaan dragen."

Voor meer informatie:

Pleunie Baarveld
De Zaai-Ster
Stevinweg 1
9351 VK Leek
0594 515578
Pleunie@zaai-ster.nl
www.dezaai-ster.nl
www.puurnoordnederland.nl