Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Zwitserland: Franssprekenden consumeren minder bio-producten dan Duitstaligen
In Zwitserland worden steeds meer biologische producten geconsumeerd. De verkoop steeg in 2014 met 7,5%. Een derde van de Zwitserse bevolking koopt meerdere keren per week biologische producten, waardoor de markt in tien jaar tijd verdubbelde tot een omzet van 2 miljard frank (1,85 miljard euro). Het Franssprekende deel van Zwitserland consumeert minder biologische producten dan het Duitstalige deel, maar is bezig met een inhaalslag.
De biologische markt in Zwitserland wordt gedomineerd door Coop, gevolgd door Migros en opkomende gespecialiseerde groentewinkels. Migros is in 2012 een samenwerkingsverband aangegaan met de Duitse biologische keten Alnatura, dat nu al goedkoop producten importeert en doorverkoopt aan het Duitstalige deel van Zwitserland. Het Franstalige deel zal snel volgen.
Terwijl het totaal aantal telers in Zwitserland afneemt, groeit het aantal biologische telers. In 2014 was er sprake van 6387 telers. In de regio Grisons komt meer dan de helft van het aantal teeltbedrijven tegemoet aan de principes voor biologische teelt, wat een recordaantal is in Zwitserland.
Biologische tomaten kosten bijna 50% meer dan conventioneel geteelde tomaten en kosten momenteel 7 frank per kilo (€6,48).