Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Haver belangrijkste product, zuivel grootste productcategorie

"Traditionele retailers zorgen voor groei Deense bio-markt"

Tholen - Thor Jørgensen van de Deense discounter Netto vertelde in dit eerdere Biojournaal-artikel hoe Netto uitgegroeid is tot de grootste biologische retailer van Denemarken. Volgens hem valt er zeker winst te maken met biologisch: "Het moet ook wel rendabel zijn, anders zouden we hier echt niet aan beginnen." Netto hanteert voor biologisch het motto 'Everyone shouds be ale to afford organic' (lees meer daarover in dit artikel). "Hier houden we aan vast. De bio-producten moeten betaalbaar zijn, anders past het niet in ons budget."

In zijn presentatie tijdens de viering van het 25-jarig bestaan van Wessanen, schonk hij ook aandacht aan de sterk groeiende bio-markt in Denemarken. Biologisch is daar volgens hem een 'megatrend'. Thor vertelde dat de eerste bio-producten in een Deense retail in 1981 wortelen waren. "Sindsdien is de bio-branche in Denemarken in een aanzienlijk tempo gegroeid. We zijn in de loop van de jaren zelfs uitgegroeid tot één van de meest biologische landen in de wereld."



Hij liet diverse tabellen zien. Waaruit onder meer blijkt dat het bio-aandeel in de retail nu op 8 procent ligt. De markt is goed voor bijna 6 miljard Deense Kroon (ongeveer 800 miljoen euro). Thor: "De Deense bio-markt groeit met 10%, dat is een stuk sneller dan de algemene markt, met 1%." Na de Zwitsers gaven de Denen in 2013 per hoofd van de bevolking het meest uit aan biologische producten (Zwitserland: 210 euro, Denemarken: 163 euro).



Zuivel is de grootste productcategorie in biologisch, 33% van de zuivelproducten die in de Deense supermarkten verkocht worden, is biologisch. Melk speelt daar een belangrijke rol in (29,3% van de melk is biologisch). Van de AGF is 22% biologisch. "Sommige productcategorieën hebben een giga groei opgetekend", aldus Thor. Specifiek naar producten gekeken is haver de belangrijkste categorie. Van de haver op de Deense markt is 38,9% biologisch.



Rol retailers

Volgens Thor is de rol van de retailers essentieel voor de groei van de Deense bio-branche: "De retailers geloven inmiddels echt dat er bio-producten in de supermarkten moeten liggen. De groei is begonnen in de retail. De retail moet in de toekomst ook mee blijven gaan. Naar mijn mening komt de groei ook niet van nichespelers, maar van de traditionele retailers die het aandurven om te investeren in biologisch."

Ook ligt er volgens Thor nog een rol weggelegd voor een pro-actieve overheid. "Dit is noodzakelijk, aangezien de overheid er voor zorgt dat de consumenten kunnen blijven vertrouwen op het label."