Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Productiewaarde eerste half jaar +33%

Biologische AGF van Brio verovert Italiaanse retailsector

Biologische producten hebben geen last van de crisis en zelfs in de laatste jaren, die gekenmerkt worden door economische achteruitgang, is de consumptie constant blijven toenemen. Dit blijkt uit een onderzoek van Nielsen. Het aantal consumenten dat biologische producten koopt is met 14,8% gegroeid tot 3,2 miljoen.

De resultaten van Brio, leidend merk van biologische voeding in onder andere Italië, zijn geheel in lijn met deze trend. In het eerste half jaar van 2015 zag het bedrijf zijn AGF-omzet met 6,6% toenemen. "We hebben het vooral goed gedaan in de Italiaanse retail," zegt directeur Tom Fusato. "Onze productiewaarde was 33% hoger dan in 2014."


Klik hier voor een vergroting.

"Ook de lancering van de biologische AGF-lijn Alce Nero in de belangrijkste retailketens heeft bijgedragen aan het buitengewone resultaat. Alce Nero is een gerenommeerd Italiaans bedrijf, dat in 1979 werd gesticht en waar we sinds 2011 mee samenwerken."

"Met dit project hebben we het aandeel van biologische AGF binnen supermarkten en hypermarkten weten te vergroten en consumenten aan ons gebonden. Alce Nero 'verovert' nog elke dag nieuwe consumenten. We hebben te maken met een positieve trend, die we willen doorzetten, zodat het marktaandeel van biologische AGF net zo groot kan worden als in andere Europese landen, waaronder Frankrijk, Duitsland en Engeland." De trend garandeert de telers van een goede winstgevendheid. Voor het seizoen 2014/15 kunnen ze rekenen op goede prijzen. 

"Kiwi's deden het bijzonder goed met een gemiddelde prijs van 0,94/kg voor fruit van het kaliber 65+. Peren werden verkocht voor een gemiddelde prijs van ruim €1/kg voor Abate, €0,94/kg voor Conference, €0,93/kg voor Kaiser en €0,76 voor Williams. Prijzen voor kaki, abrikozen, aardbeien en sla zijn goed. Die voor appelen, perziken, tomaten, courgette en komkommer zijn ook niet slecht."

Ook met de dochterbedrijven van Brio ging het goed. In de eerste helft van 2015 steeg de omzet van Biologica 2006, gevestigd in Rome en leverancier van de horeca in midden-Italië, met 2%. Brio France Sas, leverancier van Franse retailers, behaalde een omzetstijging van 18%.

"Wat betreft nieuwe projecten zijn we vooral tevreden over de prestaties van de biologische Hass avocado 'Cremoso', die onder het merk Alce Nero wordt verkocht. Zowel de omzet als de volumes groeiden de afgelopen maanden exponentieel met ongeveer 200%. Een goed resultaat ondanks de nog beperkte volumes, vergelijkbaar met die van een nicheproduct. We zijn ervan overtuigd dat de volumes voor de Italiaanse markt in de toekomst zullen groeien vanwege de hoge kwaliteit van de biologische Hass avocado en zijn goede inpassing in een mediterraans dieet."
Publicatiedatum: