Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
CEO Christophe Barnouin spreekt over geslaagde herstructurering

"Wessanen gaat allereerst bestaande merken versterken"

Tholen - Wessanen-CEO Christophe Barnouin drinkt graag biologische soja- en rijstmelk. En bij een bezoek aan de natuurvoedingswinkel neemt hij naast biologische groenten en fruit ook altijd muesli van Allos mee. "Sinds ik negen jaar geleden bij Wessanen in dienst ben gekomen, probeer ik tenminste elke dag een bio-product te consumeren", vertelde Christophe Barnouin voorafgaand aan het symposium ter ere van het 250-jarig bestaan van Wessanen (dinsdag 30 juni in Amsterdam).

Herstructurering

Christophe is sinds 2006 werkzaam voor Wessanen en sinds januari 2014 is hij Chief Executive Officer. Het bedrijf zat toen middenin een herstructureringsproces. "Dit vond ik niet lastig, omdat ik een duidelijk doel voor ogen had: ik zou gaan uitvoeren wat we wilden gaan doen. Dit is gelukt, Wessanen kan zich nu volledig focussen op biologische, fairtrade en vegetarische producten."


Christophe Barnouin aan het woord tijdens het symposium 250 years Wessanen.

In dit kader is in 2014 ook besloten om Natudis te verkopen. "Hierdoor kunnen we ons nog meer op de merken focussen, aangezien Natudis toch meer een logistiek dienstverlener is. We kunnen nu echt vooruit kijken. Het fijne is dat we binnen dit bedrijf de biologische markt door en door kennen. En het is een blijvende markt die zich inmiddels echt wel bewezen heeft, waarmee we goed kunnen doen voor de mensen en de planeet." Hierin is volgens Christophe een grote rol weggelegd voor de natuurvoedingsbranche. "We geloven in de potentie van de natuurvoedingswinkels. En we willen hen dan ook blijven steunen."

Hij merkt zeker dat de Nederlandse biologische markt nog groeiende is. "Eigenlijk bevindt de markt zich op een keerpunt. Mijns inziens is de Nederlandse markt zo'n twee jaar geleden echt wakker geschud. Dit is ook te zien aan de ontwikkelingen in de natuurvoedingswinkels en biologische supermarkten. Ook de retailers als AH en Jumbo hebben steeds meer aandacht voor biologisch. Zij begrijpen nu echt dat steeds meer mensen op zoek zijn naar een goed alternatief."



Ambities

Over de ambitie van Wessanen is Christophe duidelijk: "We moeten bij Wessanen goed zijn in wat we doen en waar we in geloven. De bio-branche groeit snel en Wessanen is al een vrij grote speler. Dit is echter niet het belangrijkst, het gaat er om dat je het met volledige toewijding doet." Hij vertelt dat Wessanen graag waarde wil toevoegen aan de keten. "Dit doen we door de traceerbaarheid van onze producten te optimaliseren. Sinds de overname van Isola Bio bezitten we in Italiƫ zelfs een 450 hectare grote biologische boerderij. Ook gaan we voor directe samenwerkingen met diverse producenten, onder meer in de thee en de chocolade. Op de verpakkingen van Alter Eco chocolade staat bijvoorbeeld hoeveel families ermee gesteund worden."

Meer merken?

Dat er nog merken bij komen bij Wessanen, is volgens Christophe allerminst zeker. "Het gaat ons er de komende tijd allereerst om dat we willen versterken wat we al hebben. We beschikken al over een fantastisch portfolio. Belangrijk is dat we een goede basis hebben."

Voor meer informatie: Christophe.barnouin@wessanen.com en www.wessanen.com