Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Toekomst biologisch: niche of mainstream?

Tholen - Is biologisch duurzaam? En zou een megastal duurzamer kunnen zijn dan een biologisch bedrijf? Ja, dat kan, is het antwoord van Sijas Akkerman van Natuur & Milieu. Tijdens de Bio Retail Academy op 23 juni ging hij in op dit thema. Ook lichtte hij een tipje van de sluier op over een nieuw keurmerk voor vlees.

Na de 'hypes' rond klimaat en milieu is voedsel de volgende trend, denkt Sijas. We eten met z'n allen te veel en te ongezond, de biodiversiteit op aarde daalt door urbanisatie en intensieve landbouw en de wereldbevolking stijgt fors. Daarnaast wordt het retaillandschap in Nederland gedomineerd door een zeer beperkt aantal concerns, waardoor de afzet van de landbouwproducten eigenlijk altijd via een van deze bedrijven loopt.



"In de afgelopen 100 jaar is 84% van de biodiversiteit in Nederland verdwenen", weet Sijas. De stijgende wereldbevolking brengt sowieso druk op de voedselvoorziening met zich mee, bijkomend probleem is dat het aantal middeninkomens wereldwijd stijgt en dat deze klasse meer geld te besteden heeft. In een cirkel in Zuidoost-Aziƫ, waar onder andere India en Oost-China binnenvallen, zal de bevolking zelf en ook de consumptie per persoon fors groeien. "Dat betekent dat de mondiale grondstofstromen gaan verschuiven en de grondstofprijzen gaan stijgen en voedsel duurder wordt."

Natuur & Milieu zet zich in voor een duurzamere keten, waarbij het 'opgeheven vingertje' zo'n vijf jaar geleden is afgezworen en de organisatie tegenwoordig zoekt naar samenwerking met bedrijven en instellingen. Duurzamer leven omvat onder andere een 80-20 regel, waarbij de 80 ingenomen wordt door AGF en de 20 door de rest. De consumptie van groenten en fruit moet volgens deze regel fors verhoogd worden om duurzaam te leven.

Duurzaam vs biologisch

Duurzaam en biologisch zijn niet altijd hetzelfde. Afhankelijk van de methode die gebruikt wordt, kan een megastal als duurzaam uit de bus komen. De impact op het milieu in relatie tot de opbrengst is dan het duurzaamst, als dierenwelzijn meegerekend wordt, is de uitkomst anders. En als we binnen deze rekenmethoden ook bodem effecten meenemen zal de uitkomst nog vaker in het voordeel van biologisch uitvallen. "Ik verwacht dat we naar meer gemengde bedrijven gaan, want dat maakt het sluiten van kringlopen gemakkelijker."

Natuur & Milieu werkt momenteel samen met de Dierenbescherming aan een uitbreiding van het Beter Leven kenmerk. Beide organisaties willen van dit label niet alleen staat voor een beter dierenwelzijn maar beter is voor dier, mens en milieu. Dit jaar moeten de eerste proeven gedaan worden met het label.

Voor de biologische sector ziet hij een duidelijke vraag op tafel liggen: 'wat willen we?' Moet biologisch meer mainstream worden en moet ze de ambitie hebben dat circa de helft van de bevolking biologisch gaat eten? Of moet biologisch een niche blijven? "Eigenlijk zou iedereen toegang moeten hebben tot lekkere en gezonde voeding van natuurlijke origine."