Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Mensen waarderen dat ijsbereiders bio-producten gebruiken"

Nederlanders eten meer ijs

De Nederlandse consument eet meer ijs. In de afgelopen tien jaar is de consumptie gestegen van zo'n 6,5 naar 8 liter per hoofd van de bevolking. Dat komt onder meer doordat het aantal ijssalons fors is gestegen. Er zijn er nu 650. Ook het aantal punten waar softijs te koop is, is de afgelopen jaren toegenomen tot 5500.

"IJs is een impulsproduct. Dus als mensen vaker een ijssalon tegenkomen, geven ze meer geld uit. Zo simpel is dat", zegt de woordvoerder van het IJscentrum.



Volgens Hans Kennis, maestro del gelato (ijsmeester) en eigenaar van een ijssalon in Eersel, is het ijs in ons land de laatste jaren ook lekkerder, beter en gezonder geworden. "IJsondernemers worden goed opgeleid. En ijsbereiders gebruiken ook verse ingrediƫnten, biologische, natuurlijke producten. Dat waarderen mensen. Als je bijvoorbeeld stracciatella maakt, doe dat met echte chocolade, en niet met die imitatie-chocolade. Zo kun je je als ambachtelijke ijsmaker ook onderscheiden van het fabrieksijs."

Trends

Wat zijn de ijstrends van dit seizoen? Kennis: "Heel trendy is het ijsje Hugo; dat is ijs van Hugo, een licht mousserende wijn. Heel fris, beetje limoen-achtig. Daar moet een ijsbereider erg op letten: wat zijn de trendy drankjes onder de jeugd? Daar moet je dan op inspelen."

Ook hip volgens de ijsmeester: brownie-ijs en red velvet-ijs. "Dat is rode cake met een fondantlaagje erover. Daar ga ik nu ijs van maken. Gebruiken we karnemelk voor."

Flops

Overigens heeft Kennis ook wel eens flops gemaakt. Na enig nadenken: "Alles wat hartig is - ijs met haring, paling, gerookte zalm, tomatenijs - waren bepaald geen hardlopers. Mensen hebben toch het liefst gewoon zoet ijs. Maar ook wel met een bite: stukjes noot, stukjes cake, echte vruchten als kersen of aardbeien."

De branche verwacht dat het ijsgebruik verder zal toenemen. "In omringende landen wordt meer ijs geconsumeerd."

Klik hier om ook het radiofragment te beluisteren.
Publicatiedatum: