Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aanmelden vóór 11 mei

Partners gezocht voor PPS consumentenacceptatie biobased voedselverpakkingen

Welke wensen hebben consumenten rondom biobased verpakkingen van voedselproducten? En hoe kan dit de positie van een merkproduct versterken? Om die vraag te beantwoorden, is Wageningen UR op zoek naar bedrijven om samen een publiek-privaat samenwerkingsprogramma (PPS) te starten.

"Biobased verpakkingen bieden voedselproducenten en retailbedrijven kansen om hun producten duurzamer te maken en om hun merk en marktpositie te versterken", zegt Christiaan Bolck, programmamanager Biobased Materials bij Wageningen UR Food & Biobased Research. "Zo heeft Coca Cola een fles op de markt gebracht die deels gemaakt is op basis van suikerriet en zet Danone verschillende biobased verpakkingen in, die onder meer gemaakt zijn op basis van polymelkzuur. Andere bedrijven overwegen deze stap ook te zetten, maar hebben vaak nog veel vragen."

Consumentenperceptie biobased verpakkingen

Om gericht over te schakelen is meer duidelijkheid nodig over de consumentenperceptie van biobased verpakkingen in de foodsector. Op basis daarvan kunnen bedrijven beter gefundeerde beslissingen nemen: Hoe positioneer ik het product in de markt? Welke technische innovatie is nodig om duurzame biobased verpakkingen te ontwikkelen? En hoe draagt de verpakking bij aan oplossingen voor duurzaamheidsissues die consumenten en NGO's belangrijk vinden?



Het lopende EU-onderzoek Open-Bio lijkt erop te duiden dat consumenten wisselend reageren op verschillende hoeveelheden biobased 'content’ in de verpakkingen, aldus Marieke Meeusen van LEI Wageningen UR: "We zien verschillen tussen de diverse A-merkproducten, maar ook tussen A-merkproducten en huismerken. Het 'biobased' verhaal van een product is bepalend voor het beeld dat het oproept bij consumenten. Dit voorlopige onderzoeksresultaat maakt duidelijk dat biobased content in verpakkingen invloed heeft op de perceptie van consumenten en dat er verschillen in perceptie zijn. We weten echter nog niet hoe die verschillen te verklaren zijn en wanneer ze te verwachten zijn. Dat is nog onontgonnen terrein."

Biobased verpakking heeft meerwaarde

Volgens Meeusen is een biobased verpakking over het algemeen duurder dan haar niet-biobased equivalent. "Daartegenover staat dat biobased verpakkingen meerwaarde hebben. Via consumentenonderzoek willen we vaststellen wat die meerwaarde in de ogen van de consument precies is. Als we dat weten, kunnen bedrijven een betere vertaalslag maken naar de positionering in de markt en de claims waarmee zij hun producten onderbouwen. Ze kunnen dan ook gerichter investeren in technische innovatie en hun communicatie over biobased verpakkingen. Stel dat de klant zichtbare vezels in de verpakking op prijs stelt, dan kun je daar als bedrijf je productieproces op afstemmen."

Aanmelden vóór 11 mei

Meeusen en Bolck roepen verpakkingsproducenten, a-merkfabrikanten, retailers en brancheorganisaties van harte op zich vóór 11 mei, aan te melden voor de PPS. Wageningen UR dient het PPS-voorstel op 18 mei in bij de Topsector Agri & Food. De PPS is een gezamenlijk initiatief van de onderzoeksinstituten LEI en Food & Biobased Research van Wageningen UR.

Aanmelden bij:

Marieke Meeusen-van Onna (LEI: Topsectoren Agrifood en Tuinbouw & uitgangsmaterialen) en Christiaan Bolck (FBR: Programma manager biobased materials).
Publicatiedatum: