Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Record aan vleesstunts in supermarkten

Supermarkten hebben weer meer gestunt met vlees, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van de supermarktmonitor van Wakker Dier. Dit terwijl in januari een meerderheid van de Tweede Kamer nog stemde voor een motie tegen het stunten met goedkoop vlees. Staatssecretaris Dijksma heeft de stuntende supermarkten al meerdere malen gewaarschuwd.

Onderzoek en resultaten

Wakker Dier meet sinds 2011 de vleesaanbiedingen van de grootste supermarkten. Inmiddels zijn meer dan 14.000 aanbiedingen met vlees(vervangers) geanalyseerd van de folders en websites van de grootste supermarktketens. Lees hier meer resultaten.



Het eerste kwartaal van 2015 werd vergeleken met de eerste kwartalen van 2011 tot 2014 van de zeven grootste supermarkten: AH, Jumbo, C1000, Dirk, Plus, Lidl en Aldi. Het aantal kiloknallers (vlees met een kiloprijs onder de€4,12 euro) is weer hoger dan vorig jaar: 113 in 2015 versus 96 in dezelfde periode in 2014. Een stijging van 18%. Het totaal aantal aanbiedingen voor keurmerkloosvlees steeg met 5%.

Het aantal aanbiedingen van vlees met één Beter Leven ster, steeg met 23% en betreft nu 12% van het totaalaanbod (90 van de 721 aanbiedingen). Slechts 14 van de 721 aanbiedingen betroffen vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren of was biologisch. Ook vleesvervangers werden maar mondjesmaat aangeboden.
Wakker Dier bekeek dit jaar ook de folders van vijf kleinere supermarkten: Emte, Deen, Dekamarkt, Hoogvliet en Coop. Deze supermarkten laten een vergelijkbaar folderbeleid zien als de marktleiders: veel gestunt met dieronvriendelijk vlees.

Supermarkt PLUS grootste teleurstelling

Supermarkt PLUS laat een grote stijging zien in het aantal kiloknallers (+34%) en totaal aantal vleesaanbiedingen (+54%). Supermarkt PLUS tekende in 2012 een verklaring dat plofkip niet meer van deze tijd is vanwege het slechte welzijn. Toch smeerde PLUS de afgelopen maanden meer dan de afgelopen jaren haar klanten deze plofkip aan in de folder (+130%).
Publicatiedatum: