Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dopper wil impact maken in Brazilië

Dopper, de Nederlandse social enterprise achter het herbruikbare design flesje voor kraanwater, is op 29 april officieel gelanceerd in Brazilië. Na de recente lancering in Amerika, heeft Dopper nu ook de ambitie om bij te dragen aan een vermindering van de milieuproblematiek rondom petflessen en kraanwater in Brazilië. Oprichter van Dopper, Merijn Everaarts, was zelf aanwezig bij de lancering in São Paulo om de missie van Dopper kracht bij te zetten.
 


Partner Bento

Partner van Dopper in Brazilië is de lifestyle winkelketen Bento. Eerder dit jaar is deze formule, met inmiddels 5 winkels, door het Amerikaanse tijdschrift Design Retail uitgeroepen tot één van de grootste innovators binnen de retailindustrie. Bento heeft het concept 'mobile food' in Brazilië op de kaart gezet door hippe lunchboxen en drinkflessen te combineren met een strak winkelconcept.
 
De samenwerking met dit bijzondere retail concept is niet de enige reden dat Dopper in Brazilië is. "Bij Dopper gaat het om het maken van impact", zo ligt Merijn toe, "er is nog zoveel te doen wat betreft de bewustwording over single-use plastic vervuiling en de toegang tot schoon drinkwater. Het is van de zotte dat in het land met de grootste zoetwater reserves in de wereld geen goede toegang is tot schoon drinkwater." In de dagen voorafgaand aan de officiële lancering van Dopper bij de Bento Store in São Paulo was Merijn in Rio de Janeiro voor een project waar Dopper ook partner van is: de Plastic Madonna.
 

Plastic Madonna

Peter Smith, verbonden aan de Dopper Foundation, is de initiator van het project Plastic Madonna; een te realiseren 12 meter groot beeld van een vrouw die haar kind borstvoeding geeft. Het zal worden gemaakt van gerecycled plastic zwerfvuil en zal in 2016, tijdens de Olympische Spelen, op het strand van Rio de Janeiro geëxposeerd worden.
 
De Plastic Madonna is alleen te maken als 100.000 mensen iets heel kleins doen: één stuk zwerfafval oprapen. Al deze plastic flesjes zullen verwerkt worden tot grondstof voor weer honderden 3D printers die allemaal een stukje beeld printen. De Plastic Madonna zal dan een symbool zijn van de kracht van de mensheid: het zal aantonen dat iets kleins doen er toe doet.
 


Merijn over de Plastic Madonna: "Met dit immense kunstwerk willen wij uitbeelden dat als we zo doorgaan met de plastic vervuiling van het milieu, wij onze voedselketen vergiftigen. Plastic 'verteert' langzaam in bijvoorbeeld de zee. Hierbij komen chemicaliën vrij die nodig zijn om de meeste plastics te maken. Plankton en vissen krijgen het binnen en zo eten ook wij letterlijk gif. Voor mij is er een zeer sterke relatie tussen plastic zwerfafval en schoon drinkwater. Niet alleen in Brazilië, ook in vele andere, vooral arme landen waar de infrastructuur niet toereikend is, zou met een klein aantal ingrepen de toegang tot schoon drinkwater mogelijk moeten zijn voor iedere burger."
 

Over Dopper

Dopper wil in een wereld leven waar mensen zich bewust zijn van het milieu, waar we actief de hoeveelheid single-use plastic afval verkleinen en waar iedereen, dichtbij huis en ver weg, toegang heeft tot veilig drinkwater. Dopper is inmiddels actief in de Benelux, Duitsland, Amerika, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland en Brazilië.
 
Het vele gebruik van petflessen wereldwijd veroorzaakt een enorme afvalstroom in de oceanen, de zogenaamde 'plastic soep'. Met de herbruikbare design waterflessen van hoogwaardig kunststof en staal, draagt Dopper bij aan de vermindering van deze milieuproblematiek. Daarnaast stimuleert Dopper het gebruik van kraanwater als goedkoop en minder milieubelastend alternatief voor mineraalwater. Dopper is officieel gecertificeerd als 'B Corp' (Benefit Corporation) en behoort nu tot de mondiale beweging van wereldverbeteraars. Ook gaat 5% van de omzet van Dopper via de Dopper Foundation naar waterprojecten van Simavi in ontwikkelingsland Nepal en naar educatie en awareness events in Westerse landen met betrekking tot plastic afval en schoon drinkwater.

Voor meer informatie: www.dopper.com en www.plasticmadonna.nl
Publicatiedatum: