Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Winkels die stil blijven staan, komen nu onder druk"

Verdringen ketens de kleine bio-winkels?

RTL Nieuws heeft een reportage gemaakt over het feit dat de kleine biologische winkel het steeds moeilijker krijgen. Verslaggeefster Hella Hueck start de reportage in Nijmegen, daar is één van de oudste natuurwinkels van de stad vorige week failliet verklaard. "De concurrentie werd gewoonweg te groot", aldus Hella. Een voorbijganger geeft aan dat hij nu naar een andere winkel gaat, omdat die dichterbij zijn kantoor is. En een mevrouw vertelt heel blij te zijn met de komst van de nieuwe Ekoplaza.

Opvallend is dat er in 2013 in totaal 25 nieuwe biologische winkels bijgekomen zijn, waarvan 16 zelfstandigen en 9 die onderdeel waren van een keten. Vorig jaar heeft hierin duidelijk een omslag plaatsgevonden. Toen kwamen er namelijk 20 nieuwe biologische winkels bij, 19 daarvan zijn onderdeel van een keten en er is maar 1 zelfstandige winkel bijgekomen.



In de reportage bezoekt men ook een zelfstandige natuurvoedingswinkel in Groningen (De Ingen). Ondernemer Cathrien Post erkent dat er meer concurrentie komt. Volgens de verslaggeefster zullen de eigenaren van kleinere winkels harder moeten lopen om hun klanten te behouden. Bionext-directeur Bavo van den Idsert beaamt dit: "Winkels die stil blijven staan, die komen nu onder druk te staan." Cathrien en haar man proberen zich te onderscheiden door zelf biologische groenten te telen en in de winkel aan te bieden, en doordat ze kunnen vertellen waar de producten vandaan komen.

Klik hier om de reportage te bekijken.

Bron: RTL Nieuws
Publicatiedatum: