Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eerste verjaardag crowdfundingsplatform doorgaan.nl

Het crowdfundingsplatform doorgaan.nl bestaat vandaag (2 april) precies één jaar. Duizenden Nederlanders hebben ondernemers financieel gesteund waardoor twintig mooie initiatieven gerealiseerd zijn, zoals de eerste verpakkingsvrije winkel Bag&Buy in Utrecht en de eigen zuivelfabriek van BD-boerderij Zonnehoeve. Doorgaan.nl komt hiermee tegemoet aan de - veranderende - financieringsbehoefte van de ondernemer en sluit goed aan op de activiteiten van platformoprichter De Amersfoortse als Ondernemersverzekeraar.

Gemiddeld 10% méér dan doelbedrag op doorgaan.nl

Op 2 april 2014 werd doorgaan.nl gelanceerd. Sindsdien heeft het platform met bijna 800.000 unieke bezoekers haar bestaansrecht bewezen. In totaal is meer dan 820.000 euro geïnvesteerd door de crowd. Kersverse ondernemers, ondernemers die willen uitbreiden, maar ook ondernemers die kopje onder zijn gegaan en het lef hebben opnieuw te beginnen krijgen de kans. Zo ook Wim van Dijk, de grondlegger van Bag&Buy: "Al jaren had ik het idee om een foodwinkel te starten waar zoveel mogelijk op verpakkingen bespaard wordt. Investeerders wilden pas meedoen als er al vijf winkels open zouden zijn. Dat schoot dus niet op. Bij doorgaan.nl, een podium met groot bereik, is het wel gelukt en haalden we 92.166 euro op, meer dus dan het doelbedrag van 75.000 euro. Deze zomer openen we onze deuren, zoals bepaald door de funders, in Utrecht."



Ondernemersverzekeraar speelt actieve rol in de basis van het ondernemerschap
Volgens De Amersfoortse is de rol van een ondernemersverzekeraar veranderd. Een verzekeraar kan een vrij reactief karakter hebben, maar De Amersfoortse en moederbedrijf a.s.r willen juist proactief helpen door te doen. Daar draagt doorgaan.nl sterk aan bij, vindt Frank Romijn, Directeur Inkomen bij De Amersfoortse: "We zijn al jaren betrokken bij wat ondernemers beweegt, ook wanneer het soms even niet meezit door bijvoorbeeld persoonlijke- of zakelijke omstandigheden. Intussen worstelen veel ondernemers omdat banken nog altijd zeer beperkt financiering verstrekken en strenge eisen stellen. Wij willen er zijn in tijden waarin ondernemers het zwaar hebben maar ook in betere tijden. Daar hoort bij dat we veel meer de rol op ons nemen om mensen, netwerken, kennis, ondernemers èn geld aan elkaar te verbinden zodat ondernemingen tot stand komen. Wij faciliteren dat en zijn daar trots op. Op die manier maak je als verzekeraar mogelijk dat ondernemers – samen met Nederland – gewoon weer kunnen ondernemen."

De Ondernemersverzekeraar krijgt steeds meer aanmeldingen van ondernemers en ziet de projecten steeds sneller gefund worden. Het doel voor komend jaar is de crowdfundingsbijdrage aan ondernemend Nederland via doorgaan.nl verder te vergroten. Kijk voor de gefunde ideeën op deze pagina.

Facts & figures

  • Op 2 april is doorgaan.nl precies 1 jaar online
  • Na een jaar zijn 20 projecten succesvol gefund
  • Doorgaan.nl heeft gemiddeld 15.000 bezoekers per week
  • In totaal heeft het platform bijna 800.000 unieke bezoekers
  • Dit jaar is 820.000 euro geïnvesteerd, waarvan 750.000 euro door 'Nederland' en circa 70.000 euro door De
  • Amersfoortse op basis van shares en likes
  • Filmpjes van ondernemers als Hands Off My Chocolate staan bij 400.000 mensen op Facebook
  • Op Facebook zijn in totaal 7,2 miljoen Nederlanders bereikt, via redactionele aandacht meer dan 8,1 miljoen.
Publicatiedatum: