Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Patrick Gerritsen (Bio4Pack): "AGF niet langer onze belangrijkste markt"

Groeiende vraag naar composteerbare verpakkingen

Tholen - Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu kondigde vorige maand aan gratis plastic tasjes te willen verbieden vanaf 1 januari 2016. In de Raamovereenkomst verpakkingen 2013-2022, die de overheid opstelde is er volop aandacht voor hernieuwbare verpakkingen en materiaal zuinige verpakkingen.



Het Amerikaanse onderzoeksbureau TechNavio concludeerde in een onderzoek naar de ontwikkelingen van de duurzame verpakkingen, dat deze markt tot 2019 met 8 procent zal groeien. Onder de noemer duurzame verpakkingen valt een breed scala grondstoffen. Volgens het onderzoek vraagt de markt om meer duurzame en milieuvriendelijke verpakkingen. Ook speelt overheidsregulering een belangrijke rol in de ontwikkeling van de markt.

Composteerbare verpakking

In de wereld van de plastics worden verschillende termen gebruikt om een plastic te beschrijven, biologisch afbreekbaar, hernieuwbaar, composteerbaar. Huib Burggraaf van Van der Windt Verpakking en Patrick Gerritsen van Bio4Pack scheppen helderheid in dit woud van plastics. "Ik maak onderscheid tussen composteerbaar en niet composteerbaar en hernieuwbaar en niet hernieuwbaar", vertelt Patrick Gerritsen. "Alles is biologisch afbreekbaar. Het kan alleen miljoenen jaren duren. Voor composteerbaar is een norm gesteld."



Composteerbaar geeft aan of een verpakking in een industriële omgeving binnen een bepaalde termijn kan worden omgezet in compost. Hernieuwbaar geeft weer dat grondstoffen hernieuwbaar zijn. "Hernieuwbaar wil niet automatisch zeggen dat een verpakking ook composteerbaar is", legt Patrick uit. "Dat is ook afhankelijk van de additieven die worden toegevoegd." Huib Burggraaf bevestigt vast te houden aan dezelfde categorieën. "Alleen voor composteerbare verpakkingen bestaat een norm, namelijk dat die binnen 90 dagen in een industriële omgeving verwerkt moet zijn tot compost."


Overzicht verschillende plastics

Niet-hernieuwbaar Hernieuwbaar
Niet-composteerbaar
Traditionele kunststoffenBioPE
Composteerbaar
Synthetische composteerbare polymeren PLA, PHA, natuurlijk polymeren

Stroomversnelling

De ontwikkeling van composteerbare plastics begon pakweg twintig jaar geleden. "De laatste tien jaar zien we dat de ontwikkelingen in een stroomversnelling zijn gekomen", vertelt Huib. "We gebruiken nog veel agro-producten als melkzuur uit maïs en zetmeel uit aardappelen. Op termijn zullen er alleen plastics gemaakt worden uit reststromen."



Hoewel de markt voor composteerbare plastics groeit, blijft het aandeel klein. "Volgens statistieken is het aandeel composteerbare plastics in Nederland één procent van alle kunststoffen", weet Huib. "Dat is een klein deel." Patrick vertelt de laatste jaren te groeien met dubbele cijfers. Grofweg zijn er twee moeilijkheden voor de composteerbare plastics. Ten eerste is de prijs, afhankelijk van het product, fors duurder dan een niet-composteerbare verpakking. Ten tweede kunnen nog niet alle verpakkingen van composteerbare of bio-based grondstoffen worden gemaakt.



Prijs en kwaliteit

Duurdere grondstoffen veroorzaken een hogere kostprijs van de verpakkingen. Voor een folie kan dit oplopen tot een veelvoud van de prijs voor een niet-composteerbare verpakking. Voor een koffiebeker ligt de prijs dertig tot veertig procent hoger. Zeker met de lage olieprijzen van de laatste maanden wordt de kloof tussen de duurzame plastics en de conventionele plastics dieper. "In het begin was AGF onze belangrijkste markt", vertelt Patrick. "Maar daar staan de prijzen enorm onder druk en als er bespaard moet worden, is dat altijd als eerste op de verpakking. Daarom doen we nu meer laminaten voor bijvoorbeeld koffie, noten en muesli. Je moet zoeken naar een product waarbij de verpakking maar een klein deel van de prijs is en de verpakking een toegevoegde waarde heeft. Als je vier verpakte tomaten voor 99 cent koopt, moet de verpakking heel goedkoop zijn."

"Daarnaast is voor sommige verpakkingen de kwaliteit nog onvoldoende", legt Huib uit. "Bijvoorbeeld als het gaat om verpakkingen die de houdbaarheid van een product beïnvloeden, is er eigenlijk nog geen composteerbaar alternatief."



Groeimarkten en communicatie

De groei van de markt ligt vooral bij de verpakking van biologische producten. "Omdat de verpakking duurder is, zoeken we naar sectoren waar de verpakking dan echt een toegevoegde waarde heeft", legt Huib uit. "Onze composteerbare folies zijn ook te vinden op de AGF-afdeling van bijvoorbeeld Albert Heijn."

De positie van Nederland in het gebruik van deze plastics ten opzichte van andere Europese landen is eenduidig: er zijn veel mogelijkheden om te groeien. Zowel Patrick Gerritsen als Huib Burggraaf verwacht dat het verbod op gratis plastictasjes de composteerbare verpakking in de lift zal zetten. "In Italië is al wetgeving die gratis plastictasjes verbiedt tenzij het om composteerbare plastics gaat", weet Huib.



Tot slot geniet de composteerbare en hernieuwbare verpakking weinig bekendheid bij de consument. Op het oog is een composteerbare of hernieuwbare plastic niet te onderscheiden van een gewone plastic. Hoe krijg je de consument dan toch zo ver dat de verpakking in de groene container belandt? Huib: "We moeten inderdaad werken aan de communicatie rond deze verpakkingen. Daar werken we hard aan binnen het samenwerkingsverband met European Bioplastics." Deze organisatie lanceerde het kiemplantlogo: het beeldmerk van de composteerbare plastics. Patrick is betrokken bij Holland Bioplastics, een organisatie die onder andere met ministeries om tafel zit om de bekendheid van deze plastics te vergroten.

Voor meer informatie:

Van der Windt Verpakking
Huib Burggraaf
Nieuweweg 10
2675 ZG Honselersdijk
+31(0)174 636 111
huib.burggraaf@vanderwindt.com
www.vanderwindt.com

Bio4Pack GmbH
Patrick Gerritsen
Schulten Sundern 14
48432 Rheine
Germany
+49 (0)59 75 955 94 57
p.gerritsen@bio4pack.com
www.bio4pack.com