Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Transparantie belangrijkste thema volgens boeren-burger-sector-raadpleging

Fotoreportage Bio100 'Waarom biologisch?'

Tholen - Afgelopen zaterdag (28 maart) is de Bio100 bijeenkomst gehouden. Tot de deelnemers behoorden onder meer consumenten, biologische boeren en telers, beleidsmakers, winkeliers en handelaren en producenten. Met deze veelzijdige groep werd nagedacht over de toekomst van biologisch, aan de hand van de vraag: 'Waarom biologisch?'. In groepjes werden plannen verzonnen rond 9 thema's, deze zijn aan het eind van de middag gepresenteerd. Dit leverde diverse originele ideeën op, waaronder een 'Biopedia' (een 'biologische variant' op Wikipedia) en Gezondheid als schoolvak in 2025. De thema's Transparantie, Gezondheid en Eerlijkheid scoorden het hoogst.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.



's Morgens zijn de volgende 9 thema's bepaald: Eerlijk - Bewustwording - Gezondheid - Scholing - Blij - Transparantie - Duurzaamheid, aarde, milieu - Kwaliteit - Voorlichting, communicatie, informatie, kennis. Hier ging men vervolgens in kleine groepjes mee verder.



Rond 16:00 uur zagen de deelnemers om zich heen letterlijk het resultaat van een dag lang hard werken. In een cirkel werden de presentaties rond de negen thema's getoond. Alle deelnemers mochten met een blauwe en witte sticker stemmen op hun favoriete presentatie en statement. Het thema Transparantie (tafel 6) won met twee derde van de stemmen, daarna volgde Gezondheid (tafel 3) en de gedeelde derde plek was voor Eerlijk (tafel 1) en Voorlichting, communicatie, informatie, kennis (tafel 10). "Dit zijn dus de belangrijkste thema's om mee aan de slag te gaan. Vooral onder het begrip Transparantie kunnen we dus een dikke streep zetten", concludeerde dagvoorzitter Harm van Dijk. Dit werd kracht bijgezet door het feit dat ook de statements van 'Transparantie' en 'Eerlijk' het hoogst scoorden. Dit waren respectievelijk 'Biopedia transparant over biologisch' en 'Eerlijk duurt het langst'.

Opvallend is dat in veel presentaties eigenlijk meerdere thema's terugkwamen, zo kwam bij Gezondheid bijvoorbeeld ook het belang van educatie (Scholing) aan bod.

In de fotoreportage is meer informatie te vinden over de thema's.


De rondgang langs de 9 presentaties.

De bijeenkomst werd gehouden in de Ekoplaza Academie, onder de winkel aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht. De Bio100 is de pilot voor de Bio1000, die op 10 oktober 2015 georganiseerd zal worden op de 'Dag van de Duurzaamheid'. Tijdens deze grootschalige 'boeren-burger-sector raadpleging' zal men samen een antwoord gaan geven op de vraag 'Waarom biologisch?'.

Aan het eind van de bijeenkomst riep de dagvoorzitter twee van de initiatiefnemers naar voren: Erik-Jan van den Brink, directeur van Udea en Bionext-directeur Bavo van den Idsert. Erik-Jan gaf aan als dank voor de consumenten wat pakketten te hebben klaargezet. "Ik vond het geweldig om vandaag te kunnen zien hoeveel passie er in de keten zit. Er zijn heel mooie ideeën uit alle gesprekken voortgevloeid. De Bio1000 is een grote ambitie, maar hier gaan we zeker over doorpraten."


Dagvoorzitter Harm van Dijk met Bavo van den Idsert en Erik-Jan van den Brink.

Bavo van den Idsert: "Dit is een mooie aanmoediging en opstap richting de Bio1000. We wilden vandaag proeven hoe het werkt. Het is een hele klus om zoveel verschillende mensen te mobiliseren en deze groepen bij elkaar te brengen. We willen de uitkomsten gebruiken om te bepalen waar we naartoe moeten met de keten." Het viel Bavo op dat communicatie in veel presentaties werd aangehaald. "En dat terwijl ik dacht dat we dit al goed deden, maar dit kan dus nog beter. Ook educatie is een belangrijk thema." Hij vond het mooi om te merken dat de diverse deelnemers elkaar gedurende dag echt inspireerden." Bavo hoopt overigens dat tijdens de Bio1000 nog meer consumenten betrokken zullen gaan worden.

Voorafgaand aan de afsluitende borrel konden de aanwezigen aangeven met welk gepresenteerd plan ze meteen aan de slag wilden. Dit deden ze door hun badge in de mand bij die presentatie in te leveren.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Voor meer informatie: www.bio1000.nl