Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kopers hebben weinig begrip voor verpakken in plastic

Onverpakte biologische AGF populair bij consument

Biologische groente en fruit worden vaker verkocht wanneer ze onverpakt zijn. Uit onderzoek van Wageningen UR en het GroentenFruit Huis Comité Biohandel, via een virtuele supermarkt, blijkt dat 20 procent meer consumenten deze producten kochten als ze onverpakt zijn. In tweede instantie vond een praktijktest plaats in Hoogvliet supermarkten, ook hier bleek dat de verkoop significant stijgt als de producten niet verpakt zijn.


Bio-avocado in Hoogvliet supermarkt, niet verpakt.

Kopers hebben weinig begrip voor het verpakken van biologische groente en fruit in plastic, blijkt uit eerder onderzoek. De variant 'onverpakt' versus 'verpakt' is getest in de virtuele supermarkt, die in een echte Hoogvliet supermarkt is geplaatst. Consumenten konden hier aan de hand van een boodschappenlijstje digitaal winkelen. In de virtuele supermarkten waren zowel biologische als niet-biologische varianten aanwezig.

Vervolgens is het onderzoek in de praktijk herhaald in alle Hoogvliet-winkels. Het product biologische avocado werd niet meer verpakt aangeboden, maar onverpakt met een sticker aanduiding. De reguliere avocado werd altijd al onverpakt aangeboden. Het resultaat van de praktijktest was dat zowel het volume biologische avocado als het totaal volume avocado (biologisch én regulier) dat verkocht werd, significant groter was in deze testperiode.

De bedrijven die vertegenwoordigd zijn in het GroentenFruit Huis Comité Biohandel gaan deze resultaten met hun klanten bespreken en in de praktijk brengen. Ed van Venrooij van Hoogvliet supermarkten: "De resultaten zijn voor ons zeer herkenbaar, wij hebben al meerdere biologische groente en fruit gewijzigd naar onverpakt en zullen daar in de toekomst ook mee doorgaan."

Voor meer informatie: www.groentenfruithuis.nl
Publicatiedatum: