Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Greenwashing grootste gevaar voor bioplastic'

Dat duurzaamheid een steeds belangrijker thema is binnen de verpakkingswereld is geen geheim. Maar de term 'duurzaam' of 'groen' wordt al snel te pas en te onpas overal opgeplakt, waardoor het voor de echt groene producten lastiger is zichzelf te profileren. Dit zei Kristy Barbara Lange van European Bioplastic op het congres Packaging Waste and Sustainability. De redactie van Verpakkingsprofs doet verslag.

De Europese organisatie werkt met 70 verschillende bedrijven samen om bioplastic bekender te maken in de verpakkingswereld. Het gaat hierbij niet alleen op biobased plastic, wat voornamelijk geproduceerd wordt uit suikerriet. Maar ook om biologisch afbreekbaar materiaal zoals PBAT. Er is nog flink wat groeiruimte voor deze markt volgens Lange: in 2018 wordt verwacht dat er bijna 7000 kiloton aan bioplastic gebruikt gaat worden. Tot nu toe is dat 1936 kiloton wereldwijd.

Greenwashing

Het grootste gevaar voor het bioplastic noemt Lange de 'greenwashing' van bepaalde producten: veel producten worden onterecht gelabeld als 'groen', 'duurzaam' of 'biobased'. Dit gebeurt volgens Lange nogal vaak: in 98 procent van de gevallen gaat het om een deal die groener voorgedaan wordt dan hij daadwerkelijk is. "Als er slechts een heel klein deel van het plastic dat gebruikt wordt biobased is, mag dat dus al vermeld worden op de verpakking. Maar daar hoef je niet per se bij te vermelden hoeveel procent van het plastic biobased is."

In de praktijk worden er maar heel weinig producten gemaakt die 100 procent uit biobased plastic bestaan. "Maar de informatie die hierover wordt gegeven doet soms anders vermoeden. Er zijn nogal wat misvattingen en mensen worden bedonderd. Dat soort marketingtrucs verpesten het voor degene die wel echt biologisch plastic willen produceren."

Communicatie

Het toverwoord om greenwashing te voorkomen is communicatie. "Blijf uit de buurt van vage termen als 'groen' of 'duurzaam' en kom met concrete cijfers. Op die manier kan de consument zelf bepalen wat hij belangrijk vindt op basis van feiten. Ook moet er volgens haar een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen 'biobased' en 'biodegradable'. "Biobased gaat over de oorsprong van een product. Bij biodegradable wordt gekeken naar de chemische structuur van een product. Dat hoeft dus niet per se in de oorsprong groen te zijn." Hetzelfde geldt voor composteerbare verpakkingen. "Dat betekent niet automatisch dat je alles in de grond kan stoppen als je het gebruikt hebt."

Bron: Verpakkingsprofs
Publicatiedatum: