Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Geeft 20 maart lezing 'Biologisch: wat kunnen we ermee?'

"Dr. Jan Arend Schulp: "Biologisch is een marketinginstrument"

Op vrijdag 20 maart aanstaande organiseert het Lânboukundich Wurkferbân van de Fryske Akademy een lezing met als titel: Biologisch: wat kunnen we ermee? De lezing wordt gehouden in het Fries Landbouwmuseum te Earnewâld. Aanvang 14:00 uur.

Inleider is Dr. Jan Arend Schulp (1945). Emeritus docent Gastronomy aan de Stenden Hogeschool, te Leeuwarden. Hij is nu met pensioen en druk doende met liefhebberijen als 'koken en wijn', een volkstuin, en Slow Food. Verder is hij bekend van zijn originele en vaak prikkelende ingezonden stukken in de pers. Schulp zal in zijn lezing aandacht geven aan de geschiedenis van deze vorm van landbouw, de hedendaagse bezwaren en de gezondheid- en smaakpretenties.

Is biologische landbouw bijvoorbeeld in het verleden zinvol geweest? Schulp vraagt zich verder af welke bezwaren er zijn tegen biologische landbouw. Te denken valt aan de hoge kosten voor de bureaucratie, de mindere opbrengst per hectare, de verhouding tussen wat de boer of tuinder krijgt, wat de consument betalen moet en wat er blijft hangen bij de tussenhandel.

Ook gaat hij in op de pretentie dat biologische producten beter zijn voor de gezondheid. Dat is niet bewezen volgens Schulp. "De mensen hebben een verkeerd en krom idee over wat bij het eten écht gevaarlijk is. Dat zijn niet de resten van bestrijdingsmiddelen, maar de bacteriën die vaak door eigen domheid en onzorgvuldigheid van de consument kunnen groeien en goed zijn voor bijna 300.000 ziektegevallen."

Biologisch is een marketinginstrument, aldus Schulp. "Stadsmensen krijgen er een goed gevoel van en voelen zich hoog verheven boven 'Jan Slingerkul' die naar de Aldi gaat en plofkip eet."

Voor 'stipers' van de Fryske Akademy en vrienden van het museum is de toegang gratis. Anderen betalen 5 euro entree. Opgave via info@frieslandbouwmuseum.nl.

Voor meer informatie: www.frysklanboumuseum.nl
Publicatiedatum: