De omroepen hebben gevraagd wat de provincies doen om de aanleg van oplaadpunten te stimuleren en hoeveel geld de afgelopen vier jaar is uitgetrokken voor nieuwe fietspaden. Investeren in duurzaamheid is geen verplichting voor provincies, maar een flink aantal profileert zich daar wel mee.
Fietsen
Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant besteedden met afstand het meeste geld aan het fietsbeleid. Dit zijn ook de provincies met de meeste kilometer fietspad (elk ongeveer 5000 kilometer). Zuid-Holland stak in vier jaar tijd 55 miljoen euro in het fietsen en heeft daarmee onder andere 162 kilometer fietspad vernieuwd of nieuw aangelegd. Ook Noord-Brabant en Gelderland hadden tientallen miljoenen euro’s over voor nieuwe fietspaden.De andere provincies halen dat bij lange na niet. Het meeste wordt nog gedaan door Flevoland dat voor negen miljoen euro 48 kilometer fietspad aanlegde. Het minste wordt uitgegeven door Utrecht (3 kilometer fietspad voor 500.000 euro) en Noord-Holland dat 2,4 kilometer fietspad aanlegde voor 477.000 euro.
Laadpalen
Utrecht en Noord-Holland profileren zich daarentegen sterk met oplaadpalen voor elektrische auto's. Samen met Flevoland zitten ze in een project om de aanleg van laadpalen te stimuleren.In Noord-Holland zijn er naar eigen zeggen al 1200 gerealiseerd, in Utrecht gaat het om 200 laadpalen en negen snelladers. Flevoland steekt 500.000 euro in de aanleg van 70 laadpalen en drie snelladers. Friesland richt zich vooral op de watersport. De provincie betaalt anderhalve ton mee aan de aanleg van een kleine 250 oplaadpunten voor boten.
Maar er zijn ook provincies die er vrijwel niets aan doen. Limburg laat voor 10.000 euro een onderzoek doen en laat het vooral over aan de gemeenten. Groningen heeft een openbare snellader aangelegd. Dat kostte 5000 euro.
Bron: NOS