Samen duurzaam ondernemen
De Hoge Born heeft samen met een aantal duurzame ondernemers uit de buurt een gezamenlijke spaarkaart. Hiermee kunnen mensen uit de omgeving sparen voor ambachtelijke producten uit hun eigen streek. De Hoge Born is ook een vast inkoopadres voor allerlei restaurants en winkels in de regio. Hans: "Sommige koks komen hier zelf hun producten uitzoeken. Dan komen ze naar de boerderij om te kijken en proeven. Je merkt meteen dat zulke professionals kwaliteit en smaak het allerbelangrijkste vinden."Echte ei-fans
Op de 4,5 hectare van de Hoge Born wordt zowel in de volle grond als in de kas verbouwd. Daarnaast is er nog een uitloop voor 200 kippen. Hans: "Wij hebben veel vaste klanten voor onze eitjes. Mensen komen hier speciaal voor de smaak van onze eieren." De kippen krijgen naast biologisch voer ook de restjes van de winkel. "En dat proef je!" Ook krijgen de kippen het onkruid van het land. De mest van de kippen wordt weer gebruikt voor de aardbeien. "Zo creƫren we onze eigen kringloop."Een kas vol nuttige insecten
Naast hun betrokkenheid met de regio, is de Hoge Born ook bewust bezig met de biodiversiteit rondom de boerderij. Zo zie je er prachtige houtwallen en er groeien allerlei soorten bomen in de kippenuitloop. "Hier vind je geen grote monoculturen. Zelfs onze kas is een dierentuin vol nuttige insecten. Er loopt en vliegt van alles. Daarom zijn de plagen minder en valt de schade in het gewas mee. Ik kom nog uit de tijd dat je met gasmaskers door de kas heen liep om 'gezonde' producten te maken. Op een gegeven moment wil je dat niet meer. Je weet tenslotte niet wat het op de lange termijn met je lichaam doet."Verbonden met je eigen regio
Het lijkt dus niet voor niets zo druk op het erf van de Hoge Born. Het is een bedrijf met een mooi verhaal en eerlijke producten. "Klanten van onze winkel zien deze meerwaarde. Ik voorspel dan ook dat er in de toekomst veel meer stadsboerderijen zullen zijn die gaan zorgen voor de voedselvoorziening van een plaats. Ik werk veel met studenten en merk dat de jongeren van tegenwoordig veel bewuster zijn. Vroeger moest er vooral zoveel mogelijk voedsel gemaakt worden voor zo weinig mogelijk geld. Vaak ten koste van de natuur. Die groei is nu voorbij. In plaats daarvan willen mensen zich weer verbonden voelen met hun eigen regio en ze zijn bereid wat meer te betalen voor goed eten."Voor meer informatie: www.hogeborn.nl
Bron: Stichting EKO-keurmerk