Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Willen zo breed en stabiel mogelijk bio-aanbod krijgen"

Toename in biologische uienspecialties

Kleinere verpakkingen, optimale communicatie, en composteerbare verpakkingen. Een kleine greep van wat er zoal speelt bij de uienspecialties. Verder gaat biologisch het volgens Bas Poeltuyn van Gourmet helemaal worden.

Gourmet is een teeltbedrijf dat daarnaast is gespecialiseerd in het verwerken, verpakken, leveren & distribueren van sjalotten, uien en knoflook. "We voeren ruim 20 verschillende producten. Dit bevat de gewone gele en rode uien, maar ook vele nicheproducten. Doordat we zelf de volledige keten, en de breedte van ons klantenpallet beheersen kunnen we deze producten toegankelijker en betaalbaarder maken", aldus Bas Poeltuyn van Gourmet. "Om ons te onderscheiden proberen we vooral in te spelen op de optische kwaliteit. Het gaat om de impuls die je het product mee wilt geven."



Impuls

De uienspecialist doet er alles aan om consumenten bekend te maken met de producten. Voor Gourmet is dan ook alles met een andere kleur, smaak of vorm interessant. "De consument gaat niet uren voor een uienschap staan, maar beslist heel snel. De impuls moet dan ook maximaal zijn. We zijn eigenlijk altijd druk met hoe we consumenten kunnen prikkelen, middels de producten en de verpakkingen", legt hij uit. "Samenwerking met de supermarkt is essentieel in deze, het delen van kennis en ervaring leidt in de regel tot de beste samenstelling, waar een supermarkt zich mee identificeren wil. Keus genoeg met vier verschillende hoofdverpakkingslijnen
(budget, basis, premium, selection) en verschillende klant specifieke private label oplossingen."

Verpakkingen

Als het op verpakkingen aankomt draait het volgens Bas vandaag de dag vooral om kleinere verpakkingen, optimale communicatie en eenheid in de lijn. Wat betreft materiaalgebruik ziet hij dat het gebruik van folie sterk afneemt. "Het verpakt wel razendsnel, maar het draagt niet bij aan een goede shelf-life. Bovendien vinden consumenten netverpakking toch authentieker bij uien." Daarnaast ziet hij een duidelijke opkomst in volledig gecertificeerde composteerbare verpakkingen, die geen afbreuk doen aan de optische kwaliteit.

Presentatie

De presentatie van de uien is eveneens in elk land anders. Sommige markten bieden de uien los aan voor een optimaal en nostalgisch marktgevoel. "Niet de meest gemakkelijke presentatie als je het mij vraagt. Consumenten gaan toch graaien en daar word je presentatie niet beter op. Het vergt veel onderhoud. Het is een bewuste keuze, maar veelal past een kleine netverpakking altijd goed. Dit sluit ook aan bij het authentieke beeld dat consumenten bij uien willen zien. Uiteindelijk komt het er vooral op neer dat de omloopsnelheid per colli goed moet zijn. Dit kun je onder andere stimuleren door meer te werken met kleinverpakkingen en mixdozen. Ook wil je de vierkante meter in de supermarkt zo goed mogelijk inrichten. Er zijn bijvoorbeeld ook hele mooie hangverpakkingen, maar daar is niet overal ruimte voor. We bekijken nu de mogelijkheid hoe we meer communicatie mee kunnen geven aan een EPS-bak. Een soort van lego-systeem, zonder dat het de logistieke efficiƫntie in de weg staat."

Toepassingen en trends

Net zoals bij de aardappelen wordt ook bij de uien steeds vaker de nadruk gelegd op de toepassing ervan. Hoewel de ui altijd een bijproduct is, zijn er wel smaakverschillen waardoor bepaalde uien bijvoorbeeld beter passen in een salade, en anderen meer geschikt zijn om mee te bakken. "Hier kun je middels communicatie veel mee doen. Er is zeker een Europese trend in diversificatie, maar in de praktijk blijkt dit nog best lastig, mede door de beperkte schapruimte", vertelt Bas. "Bij sommige specialiteiten heb je een vaste plaats voor de specialiteiten. Op die manier kun je ook gemakkelijker wisselen met de producten. Je ziet dat er ook steeds meer accent wordt gelegd op seasonal en regionaal. Een ui uit een specifieke streek in Siciliƫ spreekt veel meer tot de verbeelding dan gewoon een Italiaanse ui. De romantiek moet er als het ware afspatten. Er zijn trouwens genoeg van dat soort producten, en wij houden constant onze ogen open voor deze niches. Neem de Thaise en Grijze sjalot of de olifantenknoflook. Dit zijn hele karakteristieke producten."

Sorteren

Gourmet haalt alle maten uit de partij, maar de meeste verpakkingen hebben een maximale sortering van 5 millimeter. Bas: "De optische kwaliteit is echt iets waar wij ons mee onderscheiden. Actief op zoek gaan naar rondere rassen voor een egale sortering. We hebben nu zelfs een klant met maximaal 3 millimeter verschil. Deze verpakking ziet er echt super strak uit. Doordat we veel verschillende klanten hebben kun je achter iedere sortering een andere verpakking of klant hangen zodat iedereen een fantastische verpakking heeft en het betaalbaar blijft"

Biologisch

Er komen langzaamaan meer specialiteiten in een biologische variant. Bas verwacht dat er de komende jaren behoorlijk wat biologische niches bij zullen gaan komen. Het zou volgens hem goed mogelijk zijn dat bepaalde supermarkten zich in de toekomst meer gaan onderscheiden door niches in biologisch product aan te bieden. Ook bij Gourmet zal de focus de komende jaren op bio liggen. "We laten de rest zeker niet los, maar willen wel een zo breed mogelijk en stabiel mogelijk aanbod gaan krijgen in bio."

Voor meer informatie: bas@gourmet.nl