De toekomst van de (super)markt en de boer/The future of the (super)market and the farmer.
De voedselmarkt is sterk in beweging. Bij supermarkten zie we een verschuiving naar enerzijds prijsvechters en anderzijds duurdere kwaliteitswinkels zoals Marqt, met veel vers en lokaal voedsel. Daarnaast schieten andere netwerken, zoals voedselcoöperaties, als paddenstoelen uit de grond. Internethandel en sociale media spelen een steeds groter rol. Ook waarderen consumenten steeds meer direct contact met de boer.
Terwijl traditionele boerenbedrijven, die vooral de supermarkten bedienen, vaak geen opvolgers kunnen vinden, gaan - veelal stadse jonge ondernemers zich bezighouden met voedselproductie en -verwerking en proberen ze hun producten via directe verkoop te verhandelen. De middelbare en hogere landbouwopleidingen stromen weer vol.
Wie gaan straks ons voedsel produceren en via welke markten wordt dit verhandeld? Hoe gaan supermarkten inspelen op de groeiende vraag naar lokale producten? Of gaan de nieuwe netwerken een substantieel deel van de traditionele supermarkt verdringen? Welke netwerken bieden de beste perspectieven voor gezond en duurzaam voedsel?
Sprekers
- Hanny van Geel, landbouw- en voedselcoöperatie Via Campesina.
- David Klingen, ex-duurzaamheidsmanager bij Ahold, C1000, Jumbo en Marqt, voedselondernemer/producent Hollandse cider en Ghe.
- Corneel van Rijn, boerderij Buitenverwachting.
Voor mensen die de hele serie willen volgen maar niet in de gelegenheid zijn om naar Wageningen te komen is er een live stream verbinding via deze website.
Meer informatie?
Bekijk hier het volledige programma van It's the food, my friend! op de website van CLM.Klik hier voor het verslag van het succesvolle eerste debat op de website van CLM.
Op zoek naar een voedselvisie voor Nederland
In deze serie dialogen gaan we stappen zetten naar een toekomstvisie voor landbouw en voedsel in Nederland vanuit mondiaal perspectief.
Elke avond wordt voorafgegaan door een inleidend essay of interview op foodlog.nl, in samenwerking met de Youth Food Movement, om het thema aan te scherpen en de dilemma's voor te leggen aan volgers. In een grande finale met diner en discussie gaan we ook in de zaal stemmen.
De debatcyclus is bedoeld voor geïnteresseerde burgers en professionals en omvat een reeks van zes avonden, waarvan vijf in De Rode Hoed in Amsterdam en 1 in Wageningen.
Overige debatavonden:
Amsterdam, Rode Hoed, maandag 16 maart - Veilig, gezond èn duurzaam voedsel: gaat dat lukken?
Amsterdam, Rode Hoed, maandag 30 maart - De impact van geld op ons voedselsysteem.
Amsterdam, Rode Hoed, woensdag 8 april - Visserij, visteelt en natuur: op zoek naar een balans.
Amsterdam, Rode Hoed, dinsdag 28 april (aanvangstijd 19.00 uur in plaats van 20:00 uur) - Grande finale: Op zoek naar een voedselvisie voor Nederland.
Programma met alle sprekers en bestellen kaarten voor overige avonden: de Rode Hoed.
Organisatie
Wouter van der Weijden, Stichting Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM)Bert van Ruitenbeek, Ecominds
Avond in Wageningen: samen met Leonardo van den Berg, Otherwise, en Caren Krul, Stichting Boerengroep
Partners
Partner voor de hele serie: Youth Food Movement.Mediapartners
Dagblad Trouw en foodlog.nl.Adres en kaartverkoop
Aanvangstijden: 20:00 uur (zaal open 19:00 uur).Slotavond begint 19:00 uur (inloop 18:30 uur).
Losse kaarten: 12 euro (7 voor studenten).
Slotavond incl. diner: 42 euro (29 voor studenten).
Alle toegangsprijzen inclusief koffie/thee (tot 19:50 uur).
Avond Wageningen 19 februari is gratis toegankelijk. Reserveren niet nodig.
Sponsors
Deze debatserie is mede mogelijk gemaakt door:Ministerie van Economische Zaken
Nederlandse Zuivel Organisatie NZO
FrieslandCampina
Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie FNLI
Platform van Moeder Natuur
Rabobank
LTO Noord
DO-IT
Eosta
Bewust Bodemgebruik
Achmea
Triodos Foundation
Twitter: #foodfriend
Voor meer informatie: Bert van Ruitenbeek, info@ecominds.nl of 06 20731016, of Wouter van der Weijden, wvanderweijden@clm.nl of Caren Krul, st.boerengroep@wur.nl, 06 40475636.