Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bio-sector moet ook financieel gezond gegrond zijn

De biologische en biologisch-dynamische landbouw zijn in de optiek van Triodos Bank de best beschikbare methoden om ook op de lange duur in onze voedselbehoefte te voorzien. Ze hanteren productiemethoden die de bodemvruchtbaarheid en bodemstructuur versterken in plaats van uitputten. Op de Bio-beurs in Zwolle zal daarover weinig discussie zijn. Maar of ondernemers in de bio-sector zich ook altijd de vraag stellen in wat voor financiële grond zij precies staan? Volgens Michiel Wagener, senior relatiemanager en verantwoordelijke voor het team Landbouw & Voeding van de waardengedreven bank, is op dat vlak nog veel terrein te winnen.

Triodos Bank ziet in alle sectoren waarin zij met specialistische sectorteams actief is, dat ondernemers zich steeds bewuster bezighouden met het hele plaatje. Ze verduurzamen niet alleen hun producten of diensten steeds verder, maar kijken daarbij ook of alle schakels van de eigen keten daarmee in overeenstemming zijn – en dus ook de geldstromen. De behoefte aan een 'sluitend verhaal' wordt volgens Michiel ook ingegeven door een maatschappelijke roep om transparantie en de effecten van de publieke opinie op de reputatie (en daarmee: de resultaten) van ondernemingen. Zo ook in de biologische sector.



De belangstelling voor biologisch neemt in Nederland sterk toe, en de omzet ging vorig jaar door de magische grens van 1 miljard euro. Michiel: "Het recente besluit van Albert Heijn bijvoorbeeld om haar label 'puur en eerlijk' geleidelijk te vervangen door biologisch, laat zien dat er een brede afzetmarkt is voor biologisch, maar ook en vooral dat consumenten kritischer worden en om heldere keuzes vragen. Zo zal men ook steeds kritischer gaan kijken naar de gehele bedrijfsvoering van de bio-sector. Wordt er met respect met personeel omgegaan? Liggen er zonnepanelen op het dak? Maar ook: of de bank eigenlijk wel bij de missie past."

Veel ondernemers vonden het al vanzelfsprekend om ook hun betalingsverkeer onder te brengen bij een duurzame bank. Michiel: "Het was altijd al erg leuk te zien wanneer ondernemers onze naam expliciet op hun briefpapier voerden, vanwege de positieve uitstraling daarvan. Met de komst van het internationale rekeningnummer IBAN is tegenwoordig voor iedereen in één oogopslag duidelijk waar je bankiert", stelt hij met droog gevoel voor humor vast.

De duurzame bank uit Zeist financiert binnen de sector Landbouw & Voeding in beginsel alleen biologische en biologisch-dynamische landbouw en voeding. De basis van deze uitgesproken keuze is volgens Wagener de overtuiging dat het cruciaal is om behoedzaam met de bodem om te springen en de natuurlijke kringloop zo goed als mogelijk te sluiten. "Onze spaarders geven ons het mandaat om met hun geld initiatieven te financieren waar zij ook echt achter kunnen staan. Tegelijkertijd zien we ook dat kritische consumenten er zoals gezegd gewoon van uitgaan dat een duurzame ondernemer bankiert bij een bank die bij hun waarden past."

Dat dit lang niet altijd het geval lijkt te zijn, is volgens Michiel op het eerste gezicht niet zo vreemd: "De primaire sector is bij uitstek margegevoelig. Een kredietaanvraag bij een bank gaat daarom algauw vooral over een tiende van een procent meer of minder." Triodos Bank wordt door velen gezien als dé financier van biologisch en heeft beslist oog voor het belang van een reële marge voor haar kredietklanten. De bank weet dan ook vaak met een net iets gunstigere offerte te komen dan haar concurrenten.

Maar Triodos is zeker geen prijsvechter en waar het Michiel om te doen is, is dat ondernemers in de bio-sector ongeacht waar ze bankieren, vaker een ander gesprek met hun bank voeren. "Een gesprek dat nadrukkelijk ook gaat over waarden – met een n. Natuurlijk is het mooi wanneer een producent of natuurvoedingswinkel bij ons aanklopt voor zijn bankzaken. Maar de bio-sector groeit sterk, en krijgt daarmee langzaamaan dus ook meer mogelijkheden om haar invloed verder te vergroten. Daarmee kun je de financiële sector in de volle breedte bewegen zelf ook heldere keuzes te maken als het om duurzaamheid gaat. Wanneer een bio-ondernemer het gesprek aangaat over de herkomst en intentie van geldstromen – en banken daarmee tot een noodzakelijke verandering weet te bewegen, zal hij ook in financieel opzicht werkelijk 'gezond gegrond' worden."

Triodos Bank staat woensdag 21 en donderdag 22 januari ook op de Bio-beurs in Zwolle (stand D.166).

Voor meer informatie: www.triodos.nl of kijk op deze pagina.
Publicatiedatum: