Amerikaanse biologische sector profiteert van trend traceerbaarheid en transparantie
Traceerbaarheid werd in eerste instantie ingevoerd om landbouwgrondstoffen uit ontwikkelingslanden te traceren, zoals koffie, cacao en thee. De interesse van de consument inzake voedselveiligheid heeft intussen geleid tot een nieuwe traceerbaarheid voor een breed scala aan ingrediënten, waaronder soja, suiker, graan en maïs.
Opvallend genoeg heeft de verkoop van biologisch voedsel geprofiteerd van traceerbaarheid en transparantie in de sector. Zorgen over gewasbescherming, groeibevorderaars en GGO onder consumenten hebben bijgedragen aan bewustheid over gezond eten, en daarmee over de bio-teelt. In de VS heeft de omzet van biologisch voedsel 32 miljard dollar bereikt, meer dan 4 procent van de totale voedselomzet.
De stijgende frequentie van fraudezaken draagt ook bij aan de vraag naar traceerbaarheid van voedsel. Het recente paardenvleesschandaal wees op de mogelijke omvang van onjuiste labeling en fraude in de voedingsindustrie. Er wordt geschat dat tot 10 procent van alle levensmiddelen kan worden vervalst.