Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote steden willen meer trajectcontroles om luchtkwaliteit te verbeteren

De vier grote steden, Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam, willen dat er meer trajectcontroles komen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Volgens de steden houden automobilisten en motorrijders zich door trajectcontroles vaker aan de maximumsnelheid en levert het minder fijnstof op. Door meer controles zou ook de verkeersveiligheid verbeteren. Desondanks zijn de afgelopen jaren veertien trajectcontroles opgeheven. Er zijn er nu nog zes over. De steden roepen staatssecretaris Mansveld van Milieu op om in actie te komen.

De ANWB heeft er geen moeite mee als de trajectcontroles op de snelwegen rond de grote steden worden uitgebreid. "Trajectcontroles zijn niet alleen goed voor de volksgezondheid, maar ook voor de verkeersveiligheid", zei ANWB-beleidsmedewerker Arjen de Bakker in Radio EenVandaag. Hij benadrukt dat de maximumsnelheid wel 100 km/u moet blijven en niet moet worden verlaagd naar 80 km/u. "Maar daar hoor ik de wethouders gelukkig niet over."

De wethouders van de grote steden willen ook variabele parkeertarieven kunnen hanteren, waarbij vervuilende auto's meer betalen dan schone auto's. Daarnaast pleiten ze voor een vignettensysteem voor touringcars.

Bron: RTV Utrecht


 

 
Publicatiedatum: