Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EkoPlaza meest duurzame supermarktketen van 2014

Rank a Brand heeft dit jaar weer een ranglijst opgesteld om uit te wijzen welke van de twintig grootste supermarktketens van Nederland het meest duurzaam zijn. Alle twintig supermarktketens laten zien dat zij werken aan een aanbod van eerlijke producten. Alleen de koplopers tonen ambitie en zijn transparant over de voortgang. Biologische supermarktketen EkoPlaza is de aanvoerder van de duurzame supermarkten ranglijst 2014. Albert Heijn, de koploper van 2013 staat nu op nummer 3 en is voorbijgestreefd door Jumbo die op nummer 2 staat. De grootste stijger is Vomar. Onderaan de lijst staan onder andere Aldi en Dirk.
 

Meer dan biologisch

Koploper EkoPlaza richt zich naast het verkopen van een vrijwel volledig biologisch assortiment op het gebruik van groene energie, het verminderen van verpakkingen, maar ook het aanbieden van fairtrade producten. Daarmee komt EkoPlaza als beste allrounder uit de bus. Hekkensluiters zoals Aldi en Dirk gaan mee in de trend om keurmerkproducten te verkopen, maar laten daarin geen aanmerkelijke prestaties zien. De snelste stijger Vomar doet dat wel. Met haar eerste MVO jaarverslag laat Vomar zien dat verantwoord ondernemen een belangrijk onderdeel in de bedrijfsvoering is geworden.
 

Olifantenstap voor Jumbo

De stijging van Jumbo naar plaats twee in de ranglijst heeft het bedrijf vooral te danken aan het plan om de jaarlijkse uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te halveren. Ondanks de forse uitbreiding van het bedrijf ligt de supermarktketen op schema om dit in 2020 te bereiken. Dit is na te lopen in Jumbo's MVO jaarverslag 2013. Verder heeft Jumbo mijlpalen behaald in het eerlijker maken van de tropische producten. Zo hebben alle bananen, eigen merk koffie en chocoladerepen een keurmerk als Fairtrade, UTZ Certified of Rainforest Alliance.

Kerstinkopen

De ranglijst bevat een positief koopadvies voor EkoPlaza en Jumbo: dat zijn in 2014 dus de beste winkelketens om een zo eerlijk en milieuvriendelijk mogelijk kerstmaal in te kopen. Bij de overige supermarkten is er echter ook een slagingskans. Rank a Brand-oprichter Niels Oskam: "Als je een eerlijk en milieuvriendelijk kerstdiner wilt samenstellen, kijk dan ook bij de tips die Milieucentraal geeft: kies seizoensgroenten, eet minder vlees en meer plantaardig en zoek producten met bijvoorbeeld een fairtrade of biologisch keurmerk. Na het winkelen kun je de supermarkt een aanmoediging sturen via rankabrand.nl. Al die kleine beetjes samen helpen veel."
 
Klik hier voor meer informatie.
Publicatiedatum: