Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bavo van den Idsert (directeur Bionext):

"Retailers vechten om op kwaliteit georiënteerde klant"

Tholen - Bavo van den Idsert, directeur van Bionext, was één van de sprekers op de persconferentie voor de BioFach 2015 die dinsdag 28 oktober in Amsterdam gehouden werd. Hij vertelde onder meer over de mooie exportcijfers. Uit onderzoek van Bionext bleek onlangs namelijk dat de export van biologische producten door Nederlandse bedrijven in 2013 met 9 procent toegenomen is. "Momenteel krijgen we ook goede signalen te horen vanuit exportbedrijven. Sommige bedrijven spreken zelfs over een groei van tussen de 20 en 30 procent. Deze cijfers weerspiegelen de wereldwijde groei van biologisch."

Bavo stond ook kort stil bij het feit dat het aantal bio-boeren in Nederland niet heel snel groeit. "Dit aandeel bedraagt slechts 2,5 procent. Deze groei proberen we vanuit Bionext op allerlei manieren te stimuleren, met name in samenwerking met natuurbeheersorganisaties en groenfondsen."


Retail

De Bionext-directeur gaf vervolgens aan dat de natuurvoedingswinkels een sterke positie hebben in Nederland. Wel zijn de gevolgen van een nieuwe ontwikkeling in de retail nu al merkbaar: "In de reguliere supermarkten lag de focus het eerste half jaar op prijs. Toen werden er dubbele groeicijfers genoteerd in de natuurvoedingswinkels. Onlangs zijn er nieuwe biologische schappen in de retail geïntroduceerd, wat daar juist weer leidt tot het aantrekken van de bio-verkoop. Hieruit kunnen we concluderen dat er een gevecht gaande is om de op kwaliteit georiënteerde klant. Dit is een interessante ontwikkeling die de bio-omzet stimuleert. We moeten alleen oppassen dat dit niet ook weer uitdraait op een prijsgevecht, want dat gaat vroeg of laat ten koste van de kwaliteit."

Voor meer informatie: van.den.idsert@bionext.nl