Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De consument van gisteren, vandaag en morgen

In Grensverleggers, een initiatief van MVO Nederland, vertellen verschillende Nederlandse MKB-ondernemers over de dagelijkse praktijk van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Michaël Wilde van Eosta is één van de Grensverleggers en vertelt in de onderstaande blog over de steeds mondiger wordende consument.

De consument van gisteren, vandaag en morgen

Jullie hebben het waarschijnlijk al gehoord: Jumbo Supermarkten stopt met de Plofkip! Dit is niet alleen goed nieuws voor de kippen maar vooral ook een overwinning van Wakker Dier en de mondige, kritische consument.

Als je de consument van vandaag vergelijkt met die van vroeger (+/- 30 jaar geleden) zijn er meer verschillen dan overeenkomsten. Om dat helder over te brengen vergelijk ik de consument van toen vaak met een prachtige, 'lief kijkende', loyale labrador. Zo'n beest dat exact doet wat de baas (lees het bedrijfsleven en overheid) zegt.

Zo was het in die tijd mogelijk om sigaretten aan te prijzen als gezond, baby's 7 Up te laten drinken en een beeld te schetsen dat de ideale, gelukkige vrouw een huisvrouw was die klakkeloos luistert naar haar seksistische man.



Vandaag zijn dit soort beelden gelukkig ondenkbaar. De kritische, eigenzinnige kat (het symbool voor de consument van nu) gaat haar eigen weg en heeft weinig vertrouwen in het bedrijfsleven of in de overheid zeker als het gaat om voeding. Deze consumenten zijn ook een stuk mondiger en samen met organisaties die wel het vertrouwen hebben (zoals Wakker Dier, Greenpeace, Foodwatch, Max Havelaar), brengen ze verandering teweeg. Als bedrijf moet je op zijn minst rekening houden met deze consument om er voor te zorgen dat je niet aan de digitale schandpaal wordt genageld.

"Alles wijst er op dat gezondheid en zorg om de planeet over 20 jaar nog belangrijkere thema's zijn dan nu."

Wat zijn de verwachting van de consument van morgen? Het is natuurlijk onmogelijk om dit exact te voorspellen maar alles wijst er op dat gezondheid en zorg om de planeet over 20 jaar nog belangrijkere thema's zijn dan nu. Als het gaat om de gezondheidszorg en voor het betalen daarvan zal de overheid een steeds kleinere rol spelen. Dat betekent dat steeds meer mensen zich gaan richten op hun eigen proactieve gezondheid, zoals gezond eten en sporten.

Als we kijken naar de zorg voor onze aardbol, lijkt mij het wel duidelijk dat dit over 20 jaar alleen maar is toegenomen. Ik verwacht dan ook dat er een stuk minder vervuilende producten op het digitale schap van de online winkels liggen.

Laten wij dus nu al stappen zetten om de toekomstige consument te bedienen met bijzonder gezonde, lekkere, duurzame producten!

Bron: Grensverleggers - MVO Nederland
Publicatiedatum: