Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tjalke Stoelwinder Nationale Held van de Smaak 2014

Tjalke Stoelwinder uit Jubbega (Friesland) is verkozen tot Nationale Held van de Smaak 2014. Zijn uitverkiezing werd bekend gemaakt tijdens het openingsevenement van de Week van de Smaak in het CineMec in Ede. De jury oordeelde dat Stoelwinder van de twaalf finalisten – uit iedere provincie één – het best voldoet aan het profiel van een Held van de Smaak. De verkiezing stond volledig in het teken van het thema 'bonen en peulvruchten'.

Innovatief

Tjalke Stoelwinder verdient de uitverkiezing tot Held van de Smaak door de innovatieve manier waarop hij peulvruchten in de markt zet en beschikbaar maakt voor een brede doelgroep. Als medewerker van groothandel Greydanus BV (Skal-gecertificeerd) uit Heerenveen nam hij het initiatief tot de ontwikkeling van koel-verse maaltijden met bijzondere oude bonen- en erwtenrassen als belangrijkste ingrediënt. Die dragen namen als de Reade Krobbe, het Giele Wâldbeantje en de Kollumer zoete erwt.


Tjalke Stoelwinder ontvangt uit handen van Rene de Bruin, Stichting Week van de Smaak, de prijs (een studiereis naar keuze) voor zijn uitverkiezing tot Held van de Smaak 2014.

Sexy bonen

Om zijn maaltijdconcept te realiseren werkt hij samen met een breed netwerk van telers, maaltijdbereiders, supermarkten en zorginstellingen in de regio. De smaakvolle maaltijden – bereid met louter natuurlijke ingrediënten – vinden hun weg binnen de ouderenzorg, via supermarkten, maar bijvoorbeeld ook naar studenten. Zijn ambassadeurschap voor de peulvrucht, zijn liefde en passie voor de instandhouding van oude regionale rassen, de samenwerking met een uitgebreid netwerk en het innovatieve karakter van de maaltijdontwikkeling gaven de doorslag voor de vakjury. Zoals ook in voorgaande jaren bestond die uit Andrea van Gemst, Anneke Ammerlaan, Peter Klosse, Eric van Veluwen, Bob Cramwinckel en Mac van Dinther. De jury roemde de twaalf finalisten die allen op hun eigen manier bezig zijn om bonen en peulvruchten af te helpen van hun ietwat stoffige imago en bewijzen dat bonen ook best 'sexy' kunnen zijn.


Alle Helden van de Smaak 2014.

Publieksprijs

De publieksprijs ging naar Ton Vreeken van Vreeken's Zaadhandel (Skal-gecertificeerd) uit Dordrecht. Hij behaalde met voorsprong de meeste stemmen van de verkiezing op de website van de Week van de Smaak.

De zaadhandel van Vreeken is een begrip in het land. Met zijn zaadhandel voorziet hij tuinders en hobbytelers door het hele land van zaadgoed. Hiermee en met zijn goedlopende webwinkel bouwde hij een grote schare volgers op, die en masse op hem stemden.

De Held van de Smaak verkiezing is onderdeel van de Week van de Smaak die dit jaar plaatsvindt van 27 september tot en met 5 oktober. Verspreid door heel Nederland vinden honderden smaak-activiteiten plaats waarvan een opvallend groot deel in het teken staat van bonen en peulvruchten. Veel van deze activiteiten zijn terug te vinden op de website van deze 'lekkerste week van het jaar': www.weekvandesmaak.nl.
Publicatiedatum: