Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Culinair journalist probeerde maandenlang supermarkt te mijden

'Weg van de supermarkt'

Culinair journalist Gerrit Jan Groothedde ging voor zijn boek 'Weg van de supermarkt' de uitdaging aan om zes maanden lang geen eten te kopen in de supermarkt. Waarom kiest hij voor deze zeker niet altijd gemakkelijke zoektocht? Vooral omdat het eten buiten de supermarkt vaak veel lekkerder is en de verhalen over waar het eten vandaan komt dragen bij aan de smaakbeleving. Zijn persoonlijke ervaringen beschrijft hij in het boek 'Weg van de supermarkt'.

Al binnen 72 uur mislukt zijn voornemen. Vol goede moed vervolgt hij echter zijn plan om de supermarkt zoveel mogelijk te mijden. Waar haalt hij zijn eten dan wel vandaan? Zijn zoektocht naar alternatieven brengt hem bij boerenmarkten, kleine middenstanders zoals de slager, de groenteboer, de Turkse winkel en online diensten voor boodschappen. Hij beschrijft op heldere wijze hoe het allemaal zo ver gekomen is dat we in Nederland zo afhankelijk zijn geworden van de supermarkt.


Kan het wél, weg van de supermarkt?

Voor de meeste Nederlanders zijn gemak en lage prijzen doorslaggevend bij de keuze waar ze hun boodschappen doen. Het kost extra tijd en vaak ook geld als je ervoor kiest om je boodschappen ergens anders te kopen. Over smaak valt niet te twisten. Toch stelt de schrijver zeer waarschijnlijk terecht dat je als je buiten de supermarkt je boodschappen doet, je veel lekkerder eet. Het boek besluit met aandacht voor hoe het wél kan, met een praktische koopgids voor de supermarktverlater.

Win 'Weg van de supermarkt'

Puur! uit eten mag drie exemplaren van 'Weg van de supermarkt' weg geven. Consumenten kunnen Facebook, Twitter, of Instagram hun tips geven. Waar doen zij boodschappen 'Weg van de supermarkt'? Zo inspireren zij anderen met hun tips. Dit kan door #puuruiteten en #wegvandesupermarkt of @puuruiteten in het bericht (bij Instagram @purefoodtravel) te vermelden, zodat Puur! uit eten het kan vinden. Medio oktober zal Puur! uit eten de winnaars bekend maken.

Klik hier voor meer informatie.
Publicatiedatum: