Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Inspirerend: Boer baas in 'eigen' supermarkt

Boeren die zelf bepalen hoe en voor welke prijs hun producten in het winkelschap liggen, 129 supermarkten in Duitsland bewijzen dat het kan. Een groep ZLTO-leden aanschouwde het met eigen ogen en kwam enthousiast terug. Terecht. ZLTO publiceerde dit verslag op de eigen website.

Ze reisden ervoor naar de regio Frankfurt. Daar, en in de rest van de deelstaat Hessen, werken ongeveer 180 boeren en tuinders samen onder de vlag van hun eigen merk Landmarkt. En onder dat concept runnen ze binnen 129 Rewe-supermarkten feitelijk hun eigen winkeltjes.

Boer bepaalt de prijs in het schap

Ze zorgen niet alleen voor de productie van allerlei levensmiddelen, maar staan ook zelf aan de lat voor de toelevering en de hele promotie van hun producten. En niet onbelangrijk, ze bepalen zelf ook de prijs. Pas op het moment dat het Landmarktproduct verkocht wordt, roomt Rewe 20 procent van de verkoopprijs af. Dat is 'part of the deal'.

In 2005 begon de eerste Rewe-winkel met dit concept, gewoon als experiment nadat een boer en een filiaalhouder de mogelijkheden eens bespraken. Het aantal deelnemende boeren groeide snel en voordat de Landmarktaanpak tot de directiekamer van Rewe doordrong, was het al zo succesvol dat er eigenlijk geen weg terug was.


Groeiend marktaandeel supermarkt

Ben Bruurs van Den Elshorst uit Baarschot, was één van de twaalf Brabantse ondernemers die mee was op excursie. Hij is net als zijn andere reisgenoten erg enthousiast over de Duitse aanpak. Dat het daar zo succesvol is, is voor een belangrijk deel ook te danken aan Rewe zelf.

Bruurs: "Ze zagen in Landmarkt een manier om extra klanten te trekken; klanten die natuurlijk ook andere producten kopen. De omzet van Landmarkt binnen een Rewe-winkel is met anderhalf procent redelijk beperkt. Maar het aantal klanten is veel harder gegroeid."

Een boerenwinkel in een supermarkt ziet er zo op het oog eenvoudig uit. Maar schijn bedriegt, vindt Bruurs. "Filiaalhouders van supermarkten moeten namelijk bijna alles afnemen van vaste inkooporganisaties. Vreemd gaan door direct bij boeren in te kopen, mag maar op zeer kleine schaal. Als de streekproducten eenmaal welkom zijn, hoeft de filiaalhouder eigenlijk alleen nog maar een paar meter winkelschap vrij te maken."

De consument aan zet

Om een concept als Landmarkt ook in Nederland uit te rollen, moeten zowel boeren als supermarkten uit hun oude systeem durven stappen. Daarvoor hoef je niet perse bij die ondernemer of supermarkt te zijn, is Bruurs' overtuiging. "Als de klant ernaar vraagt, komt het vanzelf. Wat dat betreft is het jammer dat dit artikel niet in de Libelle of de Margriet staat."

Klik hier voor meer informatie.
Publicatiedatum: