Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Minder voedselverspilling bij restaurants

Natuur & Milieu deelt 50.000 doggy bags uit

80% van de Nederlanders die uit eten gaan, neemt nooit overgebleven eten mee naar huis uit restaurants. Schaamte (52%) en onbekendheid (55%) met de doggy bag spelen een grote rol. Terwijl 78% wel een hekel heeft aan voedselverspilling. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu in samenwerking met Panelwizard. Om restauranthouders en -gasten te helpen in het terugdringen van voedselverspilling, start Natuur & Milieu een doggy bag campagne: 50.000 nieuw ontwikkelde doggy bags worden vanaf vandaag (26 augustus) gratis verspreid richting restaurants.

Taboe doorbreken

Er is altijd een goede reden voor een doggy bag. Onder dat motto moet de doggy bag een typisch Hollands verschijnsel worden. De doggy bag past uitstekend bij de Nederlandse cultuur. 78% van de Nederlanders heeft een hekel aan voedselverspilling en 68% is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leegeten. Voor restaurants die een doggy bag aanbieden, valt er een wereld te winnen, blijkt uit het onderzoek. 62% van de gasten neemt graag eten mee naar huis indien dit wordt aangeboden. 16% betaalt zelfs graag iets extra's als ze het eten meekrijgen als maaltijd voor de volgende dag. 30% van de mensen gaat eerder naar een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling.


Veel uitgeven, weinig meenemen:

Dat de zuinige Hollander nog niet happig is op de doggy bag is opmerkelijk. Veel mensen letten in economisch krappe tijden goed op hun geld - en het is in Nederland relatief duur om uit eten te gaan (gemiddeld 20% duurder dan in andere Europese landen volgens recent onderzoek van het Foodservice Instituut). "Het is zonde om eerst lekker uit eten te gaan en vervolgens de prullenbak in plaats van jezelf te trakteren op een tweede maaltijd", aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu.

Voedverspilling: 77 miljoen warme maaltijden per jaar

Natuur & Milieu voert de doggy bag-campagne om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden. Olof van der Gaag: "Niemand houdt van voedselverspilling. Met de doggy bag willen wij restaurants én gasten helpen om te genieten van al het eten - en zo te zorgen voor minder milieubelasting en lagere kosten."

Ik heb 's avonds altijd zin in iets lekkers

Natuur & Milieu biedt restaurants proefpakketten en samplepakketten aan om kennis te maken. De doggybag kwam tot stand dankzij onderzoek van Natuur & Milieu onder horecapersoneel. Hen werd gevraagd welke doggybag zij het liefst zouden gebruiken.

De doggy bags zijn verkrijgbaar bij het grootste deel van de Nederlandse groothandels. Kijk hier voor de complete lijst van groothandels. Restaurantgasten die eten mee willen nemen, kunnen dit aangeven door middel van een Boomerang-card. Deze kaarten, in een oplage van 180.000 stuks, zijn gratis te verkrijgen in veel restaurants. Er zijn diverse kaarten beschikbaar die de reden aangeven waarom iemand een doggy bag wil, variërend van 'Complimentje voor de chef' tot en met 'Ik heb 's avonds altijd zin in iets lekkers'. Natuur & Milieu verloot 10 dinercheques ter waarde van 150 euro onder degenen die de meest originele reden voor een doggybag invoeren op Facebook.

Over de partners

De campagne voert Natuur & Milieu uit in samenwerking met verpakkingspecialist Depa Disposables B.V., Oxfam Novib en de Rabobank. Meer informatie is te vinden op www.doggybag.nu.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Kien onderzoek onder panelleden van PanelWizard Direct, onder 783 Nederlanders van 16 jaar en ouder, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie. Klik hier voor de onderzoeksverantwoording.
Publicatiedatum: