Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goede koffie leidt tot betere werkprestaties

Bijna de helft (49%) van de Nederlandse werknemers zegt met een goede kop koffie productiever te zijn in zijn werk. Dat blijkt uit onderzoek van Ruigrok |Netpanel in opdracht van SelectaNederland. Ook zegt ruim de helft (58%) meteen goede kop koffie meer plezier te ervaren in zijn werk. Een kleine meerderheid (58%) zegt zelfs niet zonder koffie op het werk te kunnen. Bijna driekwart (72%) van de werkende Nederlanders drinkt koffie op de werkvloer. Met gemiddeld vier koppen koffie per dag drinkt werkend Nederland dagelijks 23,2 miljoen koppen koffie. Men beoordeelt deze koffie gemiddeld met het rapportcijfer 7.

Slechts een kleine groep (12%) geeft de koffie op het werk een onvoldoende (5 of lager). Ook zegt een kleine groep van de werkenden die geen koffie op hun werk drinken, dit niet te doen vanwege de slechte smaak van de koffie (12%). Werkenden uit de commerciële dienstverlening zeggen vaker dan werkenden in de industrie niet zonder koffie op hun werk te kunnen (62% versus 49%). Zij zijn over het algemeen ook iets positiever over de koffie op hun werk dan werkenden in de andere sectoren. Bijna de helft (44%) van de werknemers in deze branche geeft de koffie een rapportcijfer tussen de 8 en 10 (versus 33% in de industrie, bouwnijverheid, landbouw en visserij en 31% in de niet-commerciële dienstverlening).


Gratis of betaald?

In de sector industrie, bouwnijverheid, landbouw en visserij (80%) drinkt het grootste gedeelte van de werkenden koffie, gevolgd door de commerciële dienstverlening (72%) en de niet-commerciële dienstverlening (68%). In de meeste gevallen krijgen werknemers die koffie gratis. Wanneer er toch voor betaald zou moeten worden zegt bijna 60% van deze werknemers bereid te zijn te betalen voor een kop koffie. Gemiddeld hebben zij hier 0,44 euro voor over.

Mannen drinken meer koffie dan vrouwen. Zij drinken vaker meer dan vijf kopjes per dag, vrouwen vaker twee koppen of minder. Populair is vooral zwarte koffie (ruim 40%), gevolgd door cappuccino en espresso.

Belangrijkste factoren voor goede koffie

Werkend Nederland bepaalde een top 5 belangrijkste aspecten van goede koffie:
  1. Smaak (88%)
  2. Gratis verkrijgbaar is (72%)
  3. Keuzemogelijkheden van soorten koffie (56%)
  4. Bereidingstijd (56%)
  5. Gebruiksvriendelijkheid van de automaat (48%)

Van de keukentafel naar de werkvloer

"De laatste jaren zien we een aantal opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van koffie", zegt Kristien Janssen, Sales & Marketing Director van SelectaNederland. "Naast koffie in pads of capsules neemt de populariteit van verse bonen koffie thuis enorm toe. In combinatie met de opkomst van 'het nieuwe werken' zien we dat deze landelijke trends zich ook steeds meer vertalen naar de werkvloer. Dat koffie een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde is blijkt ook uit het onderzoek. Met goede koffie werken mensen beter en met meer plezier. Reden te meer voor werkgevers om ook te luisteren naar de koffiewensen en -voorkeuren van medewerkers. Of het nu gaat om gratis koffie uit een bonenautomaat of betaalde luxe koffie in een Starbucks Corner Café."
Publicatiedatum: